مزایده ملک موروثی چقدر زمان می برد و روش تسریع آن

مزایده ملک موروثی چقدر زمان میبرد

مزایده ملک یکی از روش های فروش ملک می باشد که در صورت به توافق نرسیدن از روش معمول مجبور به فروش ملک از این روش می شوند.

در بسیاری از موارد که وراث برای تقسیم ورثه خود دچار اختلاف می شوند و ممکن است ملک مورد نظر را در مزایده به فروش برسانند. در این روش ممکن است همه چیز به ضرر وراث تمام شود اما بهترین و منطقی راه در این شرایط می تواند مزایده ملک موروثی باشد.

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می شود این است که مزایده ملک موروثی چقدر زمان میبرد؟ در این مقاله می خواهیم این موضوع را به طور کامل و دقیق بررسی کنیم تا بتوانید پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

مزایده ملک موروثی چقدر زمان میبرد؟

همانطور که گفته شد در صورت اختلاف بین وراث برای تقسیم دارای و ملک، مرجع صالح برای تقسیم سهم هر شخص اقدام به فروش ملک از طریق مزایده می کند.

در روزنامه آگهی می زند و زمان و تاریخ دقیق مزایده را تعیین می کند. در رابطه به این پرسش که مزایده ملک موروثی چقدر زمان میبرد باید گفت ممکن است چند ماه یا حتی چند سال نیز طول بکشد و این موضوع یک پروسه بسیار زمان بر می تواند باشد.

مقدار زمانی که برای مزایده ملک وجود دارد مشخص و دقیق نیست. اما این موضوع خیلی مهم است که در این مسیر یک فرد متخصص را در کنار خود داشته باشید و یا از مشاوره و راهنمایی های یک وکیل ملکی حرفه ای در زمینه مزایده ملک کمک بگیرد.

وکالت 24 می تواند در این خصوص شما را راهنمایی کند و هر نوع سوالی هم که داشته باشید به صورت آنلاین و یا تماس تلفنی به آن پاسخ بدهد.

تسریع زمان در روند مزایده ملک موروثی

برای اینکه بتوانید در مدت زمانی سریع تر ملک موروثی خود را در مزایده به فروش برسانید راه هایی وجود دارد که با انجام دادن آنها میتوانید این مدت زمان را کمی کوتاه تر و سریع تر کنید. از جمله برخی از راه هایی که روند مزایده را سریع تر می کند شامل:

  • ارائه مدارک و مستندات لازم: تمام مدارک و مستندات مربوط به ملک و وراث را به موقع به مراجع قانونی ارائه دهید.
  • توافق بین وراث: در صورت امکان، سعی کنید با سایر وراث برای فروش ملک به توافق برسید.
  • پیگیری مراحل قانونی: به‌ طور مرتب مراحل قانونی مربوط به مزایده را پیگیری کنید.
  • مشورت با وکیل: از یک وکیل یا کارشناس حقوقی مجرب برای راهنمایی و مشاوره در مراحل مختلف مزایده کمک بگیرید. کمک گرفتن از یک وکیل بسیار مفید و موثر خواهد بود. وکالت 24 می تواند در این مورد به خوبی شما را کمک و راهنمایی بکند و بهترین راه حل برای مزایده ملک موروثی به شما معرفی کند.

عوامل تعیین مزایده ملک کدام است؟

برای اینکه ملکی بتواند در مزایده به فروش برود عواملی مختلفی در آن موثر می باشند. برخی از این عوامل شامل:

تعداد وراث

اگر تعداد وراث زیاد باشد، ممکن است پروسه تقسیم ماترک و توافق برای فروش ملک طولانی‌پتر شود و این موضوع کمی بدیهی می باشد.

وضعیت ثبتی ملک

اگر ملک سند رسمی نداشته باشد، در مزایده به فروش گذاشته نخواهد شد و قبل از مزایده باید مراحل اخذ سند انجام شود.

وجود یا عدم وجود اختلاف بین وراث

اگر بین وراث در مورد نحوه تقسیم ما ترک یا فروش ملک اختلاف‌نظر وجود داشته باشد، روند آن طولانی‌ تر خواهد شد. تصرف ملک ورثه ای توسط یکی از وراث، مشکلات و درگیری‌ های زیادی را ایجاد می‌ کند. در مزایده ملک نیز باید وراث توافق کرده باشند و به تصمیم گرفته باشند.

پیچیدگی مراحل قانونی

مراحل قانونی مربوط به مزایده ملک موروثی ممکن است زمان‌ بر باشد و این را باید بدانید که مزایده ملک موروثی در زمانی کوتاه هرگز امکان پذیر نمی باشد.

تعداد نوبت‌های مزایده

در مزایده ملک ممکن است ملک در نوبت اول یا دوم به فروش نرسد و در نوبت های بعدی این امر به وجود آید و اگر در صورت عدم توافق وراث برای تقسیم ارث و تصرف ملک توسط یکی از آن‌ ها، تخلیه ملک از طریق مراجع قضایی و با حکم دادگاه انجام می‌شود.

بهتر است در تمام این مراحل یک وکیل متخصص و حرفه ای در کنار خود داشته باشید تا بتوانید درست ترین تصمیم را بگیرید و در هیچ کدام یک از مراحل مرتکب اشتباهی نشوید که به ضرر خودتان و یا دیگر وراث باشد.

با وراث دیگر به توافق برسید و از یک وکیل کمک بگیرید. وکالت 24 می تواند بهترین و متخصص ترین وکلای این زمینه را در اختیار شما قرار بدهد تا به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید.

مزایده ملک موروثی چقدر زمان میبرد

راه های جلوگیری از مزایده ملک موروثی

برای جلوگیری از مزایده ملک موروثی برخی از راه ها و اقدامات وجود دارد که می توانید آنها را انجام بدهید. همانطور که در قسمت بالا گفته شد ملک موروثی زمانی در مزایده به فروش گذاشته می شود که وراث در نحوه تقسیم ارث و میراث با هم دچار اختلاف شده باشند.

در اولین قدم بهتر است هر شخصی که دارای املاک و اموال زیادی است وصیت نامه ای را تنظیم کند و در آن نحوه تقسیم دارایی و میزان ارث هر کدام از وراث را مشخص کند تا بعد از فوت او مشکلی در این خصوص به وجود نیاید.

اما زمانی که وصیت نامه ای نیست و وراث نیز بر اثر اختلاف نظر به تقسیم ارث با هم دچار مشکلاتی شده اند مراجع ذی صلاح تصمیم می گیرند تا ملک مورد نظر را در مزایده به فروش برسانند و بر اساس قانون سهم دختر، پسر، نوه و… بر اساس درجه ارث پرداخت کنند.

از جمله راه حل هایی که می توان از مزایده ملک موروثی در آن جلوگیری کرد شامل:

  • بهترین راه حل این است که وراث با هم صحبت کنند و به یک توافقی برسند که به نفع همه آنها باشد. زیرا مزایده ملک ممکن است از ارزش واقعی آن کم کند و همچنین زمان بیشتری طول بکشد.
  • اگر زمان و مکان مزایده مشخص شده است به دفاتر ذی ربط رجوع کرده و درخواست جابه جایی زمان آن را بکنند تا شاید بتوانند در این مدت خودشان راه حل بهتری را پیدا کنند.

بیشتر بخوانید:

مزایده ملک برای مهریه چقدر طول میکشد؟

وکالت بلاعزل ملک چیست؟ (شرایط، مراحل، مزایا و معایب)