چه کسانی می توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند؟

چه افرادی می توانند در دیوان عدالت اداری شکایت کنند

تا قبل از سال 1400 و به موجب اصل 173 قانون اساسی دیوان عدالت اداری تنها مرجعی بود که به شکایت اشخاص غیر دولتی رسیدگی می کرد. اما طی دو سال اخیر بر اساس رای وحدت رویه ای که صادر شد شکایات ادارات دولتی نیز در دیوان عدالت اداری مورد پذیرش قرار گرفت.

وکالت 24 می تواند در تمام پرونده هایی که برای شکایت در دیوان عدالت اداری مطرح می شود با کمک وکیل دیوان عدالت اداری شما را همراهی کند.

اما در اینجا این سوال پیش می آید که چه کسانی می توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند؟ در ادامه می توانید پاسخ این سوال را به طور دقیق بخوانید.

چه افرادی می توانند در دیوان عدالت اداری شکایت کنند؟

مردم و کارمندان دولتی می توانند زمانی که از اداره و سازمانی شکایتی دارند آن را در دیوان عدالت اداری مطرح کنند. شکایت در دیوان عدالت اداری داری مشکلات خاصی می باشد به همین دلیل با کمک گرفتن از یک وکیل می توانید این مسیر را راحت تر کنید. وکالت 24 با داشتن وکلای مجرب در این زمینه می تواند شما را در روند بهتر پرونده کمک و راهنمایی کند. از جمله افرادی که بر اساس قوانین دیوان می توانند در دیوان عدالت اداری شکایت کنند شامل:

ماده 3 تبصره 2: شکایات و اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از عمومی و خصوصی از آراء و تصمیمات مراجع اختصاصی اداری.

قضات

طبق ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری تمام قضات می توانند زمانی که حقوقی از آنها ضایع شده باشد در دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

تمام کارمندان خدمات کشوری و متسخدمان دولت

مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر متسخدمان واحدها و موسسات و مستخدمان موسساتی که مشمول این قانون هستند در زمانی که حقی از آنها ضایع شد می توانند در دیوان عدالت اداری شکایت خود را مطرح کنند.

شکایت افراد از صلاحیت دادگاه عمومی

در تبصره یک ماده 10 این قانون گفته شده است: رسیدگی به دعاوی مطالبه خسارت در صلاحیت دادگاه عمومی است. لیکن در مواردی که مطالبه خسارت ناشی از تخلف در اجرای وظایف قانونی و اختصاصی یا ترک فعل از انجام وظایف مذکور از سوی واحد های دولتی یا دستگاه‌ های مذکور در بندهای (۱) و (۲) این ماده و مأموران واحد ها و دستگاه‌ های یاد شده باشد، موضوع در دیوان عدالت اداری مطرح و شعبه دیوان ضمن رسیدگی به احراز وقوع تخلف نسبت به اصل مطالبه خسارت و تعیین خسارت وارده، اقدام و حکم مقتضی صادر می‌ نماید.

شکایت افراد حقیقی و حقوقی

بر اساس تبصره 3 ماده 10 این قانون:  رسیدگی به شکایات و اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی از وقوع تخلف و عدم رعایت قوانین و مقررات در مراحل انعقاد قرارداد توسط دستگاه‌ های اجرایی در صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری است، لیکن رسیدگی به دعاوی ناشی از اجرای قرارداد فی‌ مابین طرفین در صلاحیت دیوان نیست.

چه افرادی می توانند در دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

چه دعاوی در دیوان عدالت اداری قابل رسیدگی می باشد؟

دیوان عدالت اداری وظیفه دارد به شکایت تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که از آیین نامه ها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداری ها دارند رسیدگی کند. البته زمانی شکایت ثبت شده در دیوان عدالت مورد تایید و بررسی قرار می گیرد که با موازین شرعی و قانونی مغایرت نداشته باشد.

رسیدگی به کمیسیون ماده 100 شهرداری

افرادی که نسبت به رای کمیسیون ماده 100 شهرداری در خصوص گرفتن خسارت و یا تخریب بنایی شکایت کنند باید این موضوع را در دیوان عدالت اداری مطرح کنند.

رسیدگی به دعاوی بین کارگر و کارفرما

معمولا بین کارگر و کارفرما بر اساس حق و حقوق بیمه مشکلات و مسائلی ایجاد می شود که کارگر می تواند برای گرفتن حق خود از کارفرما و سازمان بیمه تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری شکایت کند و در آنجا به آن رسیدگی شود.

رسیدگی به آیین نامه های خلاف قانون

در برخی از دستگاه ها و ادارت ممکن است آیین نامه های اجرایی تصویب شود که برخلاف قوانین و شرع باشد در این زمان افراد می توانند نسبت به آیین نامه های اجرا شده در دیوان عدالت اداری شکایت خود را مطرح کنند.

چه دعاوی در دیوان عدالت اداری رسیدگی نمی شود؟

بر اساس قوانین و مقرراتی که در دیوان عدالت اداری تصویب شده است، احکام و تصمیمات صادر شده از دادگاه های انتظامی قضات و نیروهای مسلح و سایر مراجع قضایی نظامی و دادگستری در دیوان عدالت اداری قابل شکایت نمی باشد و دیوان در این خصوص صلاحیت رسیدگی ندارد.

اگر در تهران زندگی می کنید و به دنبال وکیل دیوان عدالت اداری در تهران هستید. همین حالا با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

دیوان عدالت اداری تهران کجاست + لیست آدرس شعب

روند پیگیری (پرونده، شکایت، دادخواست) در دیوان عدالت اداری