برای خرید ملک به چه نکاتی باید توجه کرد؛ معرفی مهم ترین ها

برای خرید ملک باید به چه نکاتی توجه کرد

خرید ملک یکی از مهم ترین خریدهایی می باشد که هر شخصی در طول زندگی خود انجام می دهد. شاید دلیل مهم بودن این خرید مبلغ بالایی می باشد که بابت آن پرداخت می کنید به همین دلیل باید هنگام خرید آن توجه بسیاری به کوچک ترین جزئیات داشته باشید. تا ضرری متحمل شما نشود.

در این مقاله می خواهیم موارد و نکاتی که هنگام خرید خانه باید به آن توجه کنید را بررسی خواهیم کرد. این نکات می تواند کمک بسیاری برای خرید خانه به شما بکند تا خریدی امن را تجربه کنید.

برای خرید ملک باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای خرید خانه بهتر است به چند نکته بسیار توجه کنید تا در این زمینه دچارمشکل نشوید. از جمله مواردی که برای خرید ملک باید به آن توجه کنید و بسیار ضروری و مهم می باشد شامل:

سند خانه را به درستی بررسی کنید

زمانی که می خواهید ملکی را خریداری کنید از فروشنده بخواهید سند خانه را در اختیار شما قرار بدهد تا آن را به درستی بخوانید و بررسی کنید و با موارد دیگری که در خانه وجود دارد مطابقت دهید. مثلا متراژ ملک و هر چه را که لازم است و در ظاهر وجود دارد در سند نیز قید شده باشد. شما باید به درستی وضعیت سند را بررسی کنید.

توان مالی خود را ارزیابی کنید

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید خانه آن را بررسی کنید و مورد بسیار مهمی نیز می باشد توان و وضعیت مالی شما می باشد. شما باید براساس مقدار بودجه ای که دارید خانه بخرید و بهتر است به امید گرفتن وام هایی که هنوز قطعی نشده است اقدام به خرید خانه نکنید.

زیرا گاهی اوقات بانک‌ها با در نظر گرفتن شرایطی خاص به شما حواله خرید مسکن می‌دهند اما با این شرط که منزل شما برای مدت طولانی در گرو بانک باقی خواهد ماند و نمی‌ توانید با آن هیچ گونه معامله‌ای انجام دهید. با این وجود گرفتن حواله‌ های بانکی سود زیادی نیز دارد.

خانه نباید در رهن باشد و آزاد باشد

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید ملک باید به آن توجه داشته باشید این است که ملک در رهن یا توقیف نباشد. در زبان حقوقی به خانه‌ای که توقیف یا در رهن نباشد، خانه آزاد یا ملک طلق می‌ گویند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در حالت کلی هر گونه خرید و فروش و معامله برای خانه‌ای که به عنوان ضمانت در رهن بانک است یا از سوی مراجع قضایی توقیف شده است، ممنوع است.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که تنظیم مبایعه نامه برای خرید ملکی که در رهن و بازداشت می باشد امکان دارد ولی نمی توان آن را به صورت رسمی و در دفتر اسناد ثبت قانونی کرد.

توجه به به طرح های عمرانی و شهری

ملکی که می خواهید خریداری کنید بهتر است از نظر موقعیت عمرانی و شهری مناسب باشد و از طرف شهرداری تایید شده باشد.

زیرا برخی از سازندگان با راهزنی های غیرقانونی مجوز های لازم را دریافت نمی کنند و بعد از فروش ملک مشخص می شود که ملک مورد نظر دارای ایرادات و اشکالاتی می باشد. پس بهتر است قبل از خرید در مورد موقعیت ملک اطلاعات لازم را دریافت کنید.

مشخص کردن انشعابات آب، برق و گاز در سند

در مبایع نامه و سند باید انشعابات آب، برق و گاز به درستی مشخص شود و بدانید که این موضوعات در چه وضعیتی قرار دارد. حتما به این نکته توجه کنید تا در آینده مشکلی برای شما ایجاد نشود.

موقعیت خانه

برای خرید خانه باید موقعیت خانه ای را که می خواهید خریداری کنید را بررسی کنید. این موضوع به خود شما بستگی دارد که می خواهید ملک شما نزدیک به چه مکان هایی باشد و در چه منطقه ای از شهر می خواهید ساکن باشید. موقعیت ملکی را که می خواهید خریداری کنید از هر نظر به درستی و کامل بررسی کنید.

نقشه داخلی ملک

ملکی که می خواهید خریداری کنید باید نقشه خوب و مناسبی داشته باشید و این موضوع را از هر نظر باید به درستی بررسی کنید.

مثلا تعداد اتاق ها، متراژ خانه و یا محل قرار گرفتن آشپزخانه و اگر ملک آپارتمانی خریداری می کنید شلوغی آپارتمان و تعداد واحدهایی که دارد را باید در نظر داشته باشید. تمام این موارد برای خرید بسیار مهم و ضروری می باشد.

نتیجه گیری

اگر قصد خرید ملکی را دارید بهتر است قبل از انجام هر اقدامی با یک وکیل حرفه ای و متخصص در این زمینه مشورت کنید. وکالت 24 می تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند و مناسب ترین راهکار را در اختیار شما قرار بدهد. شما می توانید با این مجموعه تماس گرفته تا هر آنچه لازم است برای خرید ملک بدانید را از وکیل ملکی متخصص بپرسید و با خیال راحت ملک دلخواه خود را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:

نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری چگونه است