برای شکایت ملکی به کجا مراجعه کنیم و چه مراحلی دارد

برای شکایت ملکی به کجا مراجعه کنیم

اگر در امور مربوط به ملک خود دچار مشکلاتی شده اید و نمی دانید باید برای حل کردن این موضوع به کجا مراجعه کنید و چه اقدامی انجام بدهید، بهتر است قبل از همه چیز با یک وکیل متخصص و باتجربه در امور ملکی مشورت کنید تا به خوبی شما را در این مورد راهنمایی کند.

وکالت 24 دارای وکلای باتجربه این زمینه می باشد که به تمام مسائل مربوط به ملک آگاهی دارند و می توانند مشاوره های لازم را در رابطه با شکایت ملکی در اختیار شما قرار بدهند.

شکایت ملکی چیست؟

شکایت ملکی به معنای اعلام نارضایتی یا انتقاد از وضعیت، عملکرد، یا مشکلاتی مرتبط با ملکی خاص است. این مشکلات می‌ توانند شامل مواردی مانند عیوب ساختاری، مشکلات حقوقی، مشکلات مرتبط با قرارداد های خرید یا فروش، نقض حقوق مالکیت، مشکلات مربوط به ثبت و انتقال مالکیت، و سایر مسائل مرتبط با ملک باشند.

شکایت ملکی ممکن است به عنوان یک ابزار برای حل اختلافات و مسائل مرتبط با ملک استفاده شود. افرادی که احساس می‌ کنند حقوق یا منافع خود را در مورد یک ملک نقض شده است، می‌ توانند شکایت ملکی را به مراجع مربوطه ارائه کنند، به منظور انتقاد از وضعیت فعلی یا رسیدگی به مشکلات مربوطه.

بسته به موقعیت و قوانین محلی، شکایت ملکی ممکن است به مراجع قضایی، سازمان‌ ها و نهاد های ملکی، دفاتر ثبتی، یا نهاد های حل اختلاف ارجاع شود. اهمیت ارائه مدارک و شواهد مورد نیاز و همچنین دقت در بیان موارد مشکل‌ ساز بسیار مهم است تا شکایت ملکی به درستی بررسی و رسیدگی شود.

برای شکایت ملکی به کجا مراجعه کنیم؟

برای شکایت ملکی باید نوع دعاوی را مشخص کنید زیرا شامل دعاوی ملکی حقوقی و کیفری می شود و مرجع رسیدگی به هر کدام از این دعاوی متفاوت می باشد.

اما برای شکایت ملکی در مرحله اول به جاب مراجعه به دادگاه یا دادسرا می توانید از طریق دفاتر الکترونیک قضائئ شکایت خود را ثبت کنید.

سپس از طریق سامانه ثنا برای هر دو طرف ابلاغیه صادر می شود که در زمان مشخص در دادگاه یا شورای حل اختلاف حضور پیدا کنند.

در مراحل بعدی شکایت دادسرای محلی که جرم در آن وقوع پیدا کرده است مرجع رسیدگی به دعاوی ملکی کیفری می باشد. پرونده ملکی کیفری بعد از بررسی و تحقیقات اولیه برای صدور قرار جلب به دادگاه ارسال خواهد شد.

دادگاه مربوطه نیز بعد از تحقیقات مناسب در خصوص پرونده حکم قانونی آن را صادر می کند. در پرونده های ملکی حقوقی نیز شورای حل اختلاف معمولا مرجع رسیدگی به دعاوی می باشد.

مراحل شکایت ملکی

مراحل شکایت از دعاوی ملکی شامل مراحل مختلفی مانند دعاوی کیفری و حقوقی می باشد که مراحل و نحوه شکایت در هر کدام متفاوت است.

مراحل شکایت دعاوی ملکی کیفری

  1. تنظیم شکواییه
  2. تقدیم شکواییه به دادسرا
  3. صدور قرار نهایی
  4. رسیدگی در دادگاه

مراحل شکایت دعاوی ملکی حقوقی

  1. تنظیم دادخواست
  2. ثبت دادخواست
  3. ارجاع به شعبه رسیدگی
  4. رسیدگی در دادگاه

انواع دعاوی ملکی

دعاوی ملکی که در آن می توانید به دادگاه شکایت کنید شامل موارد متعددی می باشد. انواع دعاوی ملکی شامل:

دعوی انتقال منافع ملک غیر به فرد یا افراد دیگر

انتقال منافع ملک به غیر یعنی اموال و ملکی که برای شخصی نیست و در آن اختیاری ندارد به شخص دیگر منتقل کند. این جرم کلاهبرداری محسوب می شود و دارای مجازات کیفری می باشد.

دعوی ارتکاب جرم کلاهبرداری در خرید و فروش و معاملات املاک و مسکن

معامله و خرید و فروش املاک تنها با ارائه سند مالکیت امکان پذیر است. در زمان فروش ملک، فروشنده باید سند آن را به نام خریدار انتقال دهد.

در صورتی که فروشنده سعی کند با سند جعلی اقدام به فروش ملک نماید، جرم جعل سند صورت گرفته که نیت از آن فریب و کلاهبرداری از خریدار می باشد.

یکی از دعاوی ملکی کیفری، که در پرونده های کیفری املاک صورت می گیرد این است که به درستی انتقال سند صورت نمی گیرد، که چنین معاملاتی در محلی به جز دفاتر اسناد رسمی رخ می دهد. همچنین در صورت اثبات جرم، مجرم به پرداخت جریمه و همچنین تحمل مجازات های قانونی، بر حسب جرم واقع شده محکوم خواهد شد.

دعوی جعل اسناد ملکی به نیت فریب و کلاهبرداری

یکی از رایج ترین کلاهبرداری های ملکی کلاهبرداری می باشد، که می تواند به شکل ها و روش های متفاوتی در خرید و فروش و معاملات املاک و مستغلات اتفاق بیفتد.

مصداق اصلی این جرم زمانی است که فردی با نیت تقلب و انجام اعمال متقلبانه در مورد ملک و املاک افراد دیگر به آنها آسیب و ضرر برساند. به عنوان مثال قصد انتقال املاک غیر را به دیگران داشته باشد. نکته قابل تامل در مورد این نوع کلاهبرداری این است که شرط مجازات مجرم در قوانین ملکی کیفری، نتیجه جرم نیست.

لازم است اضافه نماییم که در صورت شروع کلاهبرداری توسط مجرم، قانون توجهی به نتیجه آن ندارد که آیا مجرم موفق به انجام اعمال خلاف خود شده است یا نه. در هر صورت جرمی اتفاق افتاده و مجرم باید بدون در نظر گرفتن نتیجه آن، مجازات گردد. حمایت از افراد در برابر کلاهبرداران، دلیل اصلی این قانون می باشد.

دعوی خیانت در امانت

دعوی خیانت در امانت می تواند در حوزه های دیگری جز حوزه دعوی ملکی کیفری نیز پیش آید. این جرم زمانی می تواند متوجه افراد گردد که اختیار ملکی در اختیار فردی به جز مالک باشد. تصاحب ملکی مال غیر، از بین بردن آن، فروختن و … از مصادیق خیانت در امانت به شمار می آیند.

به عنوان مثال ممکن است مالک اصلی برای فروش ملک آن را در اختیار فردی دیگر قرار داده باشد و یا حتی برای مدتی ملک برای سکونت موقت در اختیار دیگران قرار بگیرد. در چنین شرایطی ممکن است جرم خیانت در امانت توسط فردی که ملک در اختیار او است رخ دهد.

دعوی فروش غیرقانونی اموال فردی به یک یا چندین فرد دیگر

در این مورد خاص شرط وقوع جرم فروش مال غیر می باشد و در صورتی که مجرم اقدام به فروش کرده ولی موفق به آن نشود، قانونا جرمی صورت نگرفته است؛ زیرا در صورت عدم موفقیت مجرم در فروش مال غیر ضرری متوجه مالک نشده است.

از دیگر شرایط اثبات این جرم و طرح دعوی آن، انجام آن بدون اجبار است. به عبارتی مجرم نباید تحت فشار و اجبار مرتکب این جرم شود تا بتوان از او شکایت کرد.

مشاوره و تماس با وکیل ملکی

در زمینه شکایت ملکی و به وجود آمدن دعاوی ملکی بهتر است با یک وکیل ملکی متخصص در این زمینه مشاوره داشته باشید. زیرا مسائل حقوقی دارای پیچیدگی های خاصی می باشد که بدون وجود متخصص ممکن است دچار خطا و اشتباهاتی شوید. وکالت 24 می تواند در این مورد به خوبی به شما کمک کند و خیال شما را از بابت به دست آوردن نتیجه مطلوب راحت سازد.

بیشتر بخوانید:

برای انتقال سند ملک چه مدارکی لازم است به صورت کامل

برای وکالت در فروش ملک یا ماشین چه باید کرد؟