شکایت غیر حضوری در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

ثبت شکایت غیر حضوری در دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری یکی از مراجع مهم می باشد که دارای مسئولیت های بسیاری است. اما همانطور که می دانید دیوان عدالت اداری دارای یک نهاد و ساختمان مرکزی آن هم در استان تهران می باشد. به همین دلیل روند رسیدگی پرونده در دیوان ممکن است کمی زمان بر و طولانی شود.

به همین دلیل دیوان عدالت اداری سامانه ای را طراحی کرده است تا اشخاص اگر دادخواست و شکایتی دارند بدون مراجعه حضوری در این سامانه آن را ثبت کنند. در ادامه با نحوه ثبت شکایت غیر حضوری در دیوان عدالت اداری آشنا خواهید شد.

ثبت شکایت غیر حضوری در دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می کند و دارای وظایف بسیار مهمی می باشد. به همین دلیل حجم پرونده ها در این نهاد بسیار زیاد است و روند پیگیری آن نیز زمان بر است. در جهت تسهیل حال اشخاص برای ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری، سامانه ای را راه اندازی کرده اند تا افراد بتوانند شکایت خود را به صورت غیر حضوری ثبت کنند.

در حال حاضر هیچ شکایتی در دیوان عدالت اداری به صورت حضوری ثبت نمی شود و فقط از طریق سامانه ساجد می توان شکایت را ثبت و پیگیری کرد. شکایت غیر حضوری سبب صرفه جویی در وقت و هزینه نیز خواهد شد.

در این سامانه می توانید هر نوع شکایتی از ادارات و سازمان های دولتی در نحوه عملکرد و قوانین آنها دارید ثبت کنید تا در زمان مقرر دیوان عدالت آن را بررسی کند و در صورت صحیح بودن شکایت آن را پیگیری کند. به دلیل پیچیدگی پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری می توانید با وکالت 24 تماس بگیرید تا شما را در این مسیر راهنمایی و هدایت کنند.

ورود به سامانه دیوان عدالت اداری برای ثبت شکایت

سامانه سامانه ای است که برای ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری طراحی شده است. سامانه ساجد از چندین ماژور تشکیل شده است تا پرسنل دسترسی به نوع درخواست راحتر و سریع تر باشد. برای ثبت شکایت در سامانه ساجد ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کرده باشید.

وارد sajed.divan-edalat.ir شوید و ثبت نام خود را در این سامانه انجام دهید.

برای ثبت نام در سامانه ساجد باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید.

از طریق مرورگر اینترنتی خود وارد سایت sajed.divan-edalat.ir شوید.

ثبت شکایت در سامانه ساجد

در این وارد صفحه اصلی سایت می شوید و گزینه ثبت نام را بزنید و یا نام کاربری خود را اگر ثبت نام کرده اید را وارد کنید.

ثبت شکایت غیر حضوری در سامانه ساجد

در مرحله بعد کد ثنا و تاریخ تولد را به همراه جمع عبارت داخل کادر وارد کنید.

ثبت شکایت در سامانه ساجد

در این مرحله صفحه اصلی برای شما می شود. بر روی گزینه ثبت دادخواست ماده 79 بزنید.

بعد از ورود به این آیم متنی برای شما نمایش داده می شود که در صورت قبول آن بر روی گزینه بله را کلیک کنید.

ثبت شکایت غیر حضوری در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

فرمی نماش داده می شود که باید اطلاعات خواسته را در این قسمت وارد کنید.

شکایت غیر حضوری در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

بعد از تکمیل شدن اطلاعات اگر پرونده شما در مرحله تجدید نظر قرار دارد و یا مدارک برای اسکن در اختیار دارید لازم است رای بدوی و یا مدارک پرونده را اسکن کنید. بعد از اتمام و تکمیل اطلاعات و اسکن مدارک گزینه ذخیره را فعال کنید تا دادخواست شما ثبت شود.

ثبت شکایت در سامانه دیوان عدالت اداری

موارد شکایت به دیوان عدالت اداری

از جمله مواردی که باید برای آنها در دیوان عدالت اداری ثبت شکایت کنید شامل:

  • رسیدگی به شکایت از آیین نامه ها
  • رسیدگی به شکایت از تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی
  • رسیدگی به شکایت از آراء و تصمیمات قطعی مراجع اداری
  • رسیدگی به شکایات قضات، مشمولین قانون استخدام کشوری و مستخدمان دولت

نتیجه گیری

این روزها با غیر حضوری شدن ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری زمان و وقت بیشتری را می توان صرفه جویی کرد. اما در این مسیر ممکن است مشکلاتی برای پرونده شما یه وجود آید که به صورت غیر حضوری نتوان به آن رسیدگی کرد، از آن طرف نیز به دلیل سر شلوغی کارمندان دیوان عدالت اداری به درستی نتوانند شما را راهنمایی کنند.

وجود وکیل دیوان عدالت اداری باتجربه در کنار شما می تواند روند پیگیری پرونده را برای شما آسان تر کند و در آخر نتیجه مطلوبی را نیز بتوانید به دست آورید. وکالت 24 می تواند در این مورد به شما مشاوره آنلاین بدهد.

بیشتر بخوانید:

دیوان عدالت اداری چه وظایفی دارد؟

جواب دیوان عدالت اداری چقدر طول می کشد؟