جواب دیوان عدالت اداری چقدر طول می کشد؟

جواب دیوان عدالت اداری چقدر طول میکشد-

دیوان عدالت اداری یکی از سازمان ها و نهادهایی می باشد که به شکایات مردم و گروهی از افراد که به اداره ها و دستگاه های دولتی دارند رسیدگی کند و در صورت صحت و درستی شکایت به نفع آنها رای صادر کند. در اصل 137 قانون اساسی نیز به وظیفه دیوان عدالت اداری در کشور اشاره شده است.

در این مقاله می خواهیم به طور دقیق پاسخ این سوال را بخوانیم که جواب دیوان عدالت اداری چقدر طول می کشد.

جواب رای دیوان عدالت اداری چقدر طول میکشد؟

اعلام رای نهایی و جواب دیوان عدالت اداری کمی طولانی و زمان بر می باشد. به دلیل اینکه دیوان عدالت اداری مانند دادگاه عمومی و انقلاب دارای شعب متعدد نمی باشد و تنها یک شعبه اصلی دارد. صدور جواب رای در دیوان عدالت اداری حداقل 6 ماه تا یک سال زمان می برد.

در برخی از شرایط نیز ممکن است زمان رسیدن جواب رای دیوان عدالت اداری تا دوسال طول بکشد. برای تسهیل و رسیدگی بهتر پرونده در دیوان عدالت اداری می توانید از یک وکیل متخصص در این زمینه مشاوره دریافت کنید، وکالت 24 دارای وکلای حرفه ای دیوان عدالت اداری می باشد که به صورت آنلاین و غیر حضوری نیز می توانند مسیر درست رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری را به شما آموزش بدهند.

رای تجدید نظر دیوان عدالت اداری چقدر طول میکشد؟

مدت زمان صدور رای تجدید نظر در دیوان عدالت اداری ممکن است متغیر باشد و به عوامل مختلفی مانند: پیچیدگی پرونده، تعداد پرونده‌ های در حال بررسی و سایر عوامل بستگی داشته باشد. عموماً این فرآیند ممکن است چند ماه یا حتی بیشتر طول بکشد. این مدت زمانی که لازم است تا دیوان عدالت اداری بر روی یک پرونده تصمیم نهایی بگیرد، به دلایل قانونی و رویه‌ های داخلی دیوان ممکن است متغیر باشد.

اما با توجه به روند رسیدگی رای تجدید نظر در دیوان عدالت اداری کمتر از چهار ماه زمان نخواهد برد. براساس ماده 85 قانون دیوان عدالت اداری هر یک شعبات دیوان باید ظرف یک هفته از اتمام رسیدگی و تکمیل تحقیقات پس از آنکه ختم رسیدگی را اعلام کرد رای را صادر کند. رای صادر شده توسط دیوان حداکثر طرف 5 روز به طرفین پرونده ابلاغ خواهد شد.

پرونده در دیوان عدالت اداری چقدر طول میکشد؟

همانطور که می دانید دیوان عدالت اداری تنها دارای یک ساختمان مرکزی در تهران می باشد و در دیگر استان های دارای شعبه های کوچکی در دادگستری است. به همین دلیل حجم پرونده هایی که به آن رسیدگی می کند بالا می باشد و کار دیوان عدالت اداری نیز زیاد می باشد. همین موضوع سبب شده تا زمان رسیدگی پرونده ها در دیوان عدالت اداری بین 6 ماه تا یک سال طول بکشد. در بعضی از شرایط نیز ممکن است تا دو سال پرونده در دیوان عدالت اداری طول بکشد. شما می توانید از طریق راه های مختلفی روند پرونده خود را در دیوان عدالت اداری پیگیری کنید. وکالت 24 در این زمینه می توانید شما را کمک و راهنمایی کند.

آیا رای تجدید نظر در دیوان عدالت اداری قطعی است؟

رای تجدید نظر در دیوان عدالت اداری معمولاً قطعی می باشد. در برخی موارد، ممکن است طرفین مربوطه به عنوان تأمین اعتراض به رای تجدید نظر، از راه‌های حقوقی دیگری مانند اعتراض به دادخواست، رسیدگی به دادخواست مجدد و غیره استفاده کنند. اما به طور کلی، رای تجدید نظر داده شده توسط دیوان عدالت اداری معمولاً قطعیت دارد و تنها در صورتی ممکن است قابل اعتراض باشد که جهاتی برای اعاده دادرسی موجود باشد که 20 روز از تاریخ ابلاغ رای برای ساکنین ایران و دو ماه برای ساکنین خاجر از ایران برای بررسی و اعتراض مهلت داده شده است.

مهلت اعتراض به رای تجدید نظر در دیوان عدالت اداری

بر اساس ماده 99 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مهلت زمان رسیدگی و اعتراض به رای تجدید نظر در دیوان عدالت اداری بیست روز از تاریخ رای شعبه در خصوص بندهای (ت) تا (ج) ماده 98 این قانون بیست روز از زمان حصوصل سبب اعاده دادرسی می باشد.

با توجه به این قانون می توان گفت مهلت زمان رسیدگی به اعتراض رای تجدید نظر در دیوان عدالت اداری 20 روز از تاریخ ابلاغ رای یا کشف اعاده دادرسی می باشد. این مهلت زمانی است که عدله کافی برای اعتراض و مهلت برای رسیدگی وجود داشته باشد.

برای مشاوره با وکیل دیوان عدالت اداری در تهران همین حالا با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

تفاوت سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری در چیست

چه کسانی می توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند؟