دیوان عدالت اداری چه وظایفی دارد؟

دیوان عدالت اداری چه وظایفی دارد

دیوان عدالت اداری یکی از سازمان های مهم می باشد که دارای وظایف بسیاری است. پرونده هایی در دیوان عدالت اداری قرار دارد به دلیل حجم بالای آن به زمان بیشتری برای رسیدگی نیاز دارند. برای اینکه بتوانید مدت زمان رسیدگی کردن به پرونده خود در دیوان عدالت اداری را کوتاه تر کنید با وکالت 24 تماس بگیرید تا با همراهی وکیل دیوان عدالت اداری بتوانند تمام راهکارها را برای پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری در اختیار شما قرار بدهند.

آگاهی از قوانین دیوان عدالت اداری سبب می شود تا بتوانید روند رسیدگی کردن به شکایت خود را سریع تر کنید. در ادامه مطلب با وظایف دیوان عدالت اداری آشنا خواهید.

دیوان عدالت چیست؟

دیوان عدالت اداری یکی از نهادهای قضایی می باشد و معمولاً دیوان عدالت اداری در همه نقاط جهان وظیفه حل و فصل اختلافات مرتبط با اعمال قوانین و عملکرد دولت را بر عهده دارد. دیوان به عنوان یک قسمت از سیستم قضایی کشور و به صورت مستقل از دولت عمل می‌ کند و وظیفه رسیدگی به شکایات عمومی و حقوقی علیه اعمال و تصمیمات اداری را دارد.

بر اساس اصل 173 قانون اساسی به منظور رسیدگی به تظلمات، شکایات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها و یا آیین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر رئیس قوه قضائیه شکل گرفته است.

دیوان عدالت اداری چه وظایفی دارد؟

دیوان عدالت اداری دارای وظایف مهمی می باشد و نقش بسیار مهمی در اداره کشور و سازمان های مربوط به آن دارد از جمله وظایف و کارهایی که دیوان عدالت اداری بر عهده دارد شامل:

رسیدگی به شکایات مردم علیه اعمال اداری

افراد و سازمان‌ها می‌ توانند اگر شکایتی از سازمان ها و ادارت دولتی از اقدامات و تصمیمات آنها دارند در دیوان عدالت اداری آن را مطرح کنند. این شکایات ممکن است مربوط به تصمیمات اداری، اعمال نادرست قوانین، تأخیر در انجام وظایف و مسائل مرتبط با اداره عمومی باشند.

بررسی تصمیمات اداری

دیوان عدالت اداری وظیفه بررسی قانونی و مادی تصمیمات و اعمال اداری را دارد. این شامل:

  • ارزیابی صحت و قانونی بودن تصمیمات
  • اعمال و اقدامات اداری
  • تأیید یا لغو آنها می‌ شود.

حفظ حقوق مردم

از طریق رسیدگی به شکایات و اختلافات مردم در برابر اعمال اداری نادرست، دیوان عدالت اداری به حفظ حقوق و عدالت مردم کمک می‌ کند و از سوی دیگر ادارات دولتی را به رعایت قوانین و اعمال عدالت و شفافیت تشویق می‌ کند.

رسیدگی کردن به تصمیم قطعی هیئت ها و کمیسیون ها

دیوان عدالت اداری به تمام تصمیمات، آرا و کمیسیون هایی که در سازمان های دولتی و شهرداری ها ایجاد می شود رسیدگی می کند. همچنین رسیدگی به تخلف های اداری و کمیسیون ماده 100 شهرداری از وظایف دیوان عدالت اداری می باشد.

رسیدگی به شکایت کارمندان دولت و قضات

دیوان عدالت اداری وظیفه رسیدگی به شکایت های کارمندان و قضاتی را دارد که در استخدام کشوری می باشند. اگر آنها شکایتی در قالب: رتبه، ترفیع، درجه، اشتغال مرخصی و محل خدمت خود داشته باشند و در اداره مربطه به آن توجهی نشده باشد می توانند شکایت خود را در دیوان عدالت اداری مطرح کنند.

دیوان عدالت اداری چه وظایفی دارد؟

دیوان عدالت اداری چه نوع مرجعی است؟

دیوان عدالت اداری به عنوان یکی از مراجع قضایی می باشد که از شعب بدوی، تجدید نظر، هیات عمومی و هیات تخصصی تشکیل شده است. دیوان عدالت اداری در گروه مراجع قضایی قرار دارد و به عنوان یک نهاد مستقل به کارهای مربوط به قوانین و مقررات خلاف شرع و قانون رسیدگی می کند.

قضاتی که در دیوان عدالت اداری مشغول کار می باشند باید با حکم رئیس قوه قضائیه انتخاب شوند، همچنین آنها باید هفت سال سابقه کار قضائی داشته باشند. قضات دیوان باید دارای مدرک دکتری حقوق با اولیت گرایش حقوق عمومی باشند و در اولیت دوم رشته های دیگر قرار دارد.

دیوان عدالت اداری در کجا قرار دارد؟

دیوان عدالت اداری دارای یک ساختمان می باشد که آن هم در تهران مستقر است. البته امروزه برای تسهیل در روند رسیدگی پرونده و راحتی حال شهروندان در دیگر استانها دفاتری از دیوان عدالت اداری در استانهای دیگر مستقر شده است که وظیفه ثبت درخواست و شکایات مردم و همچنین معاضدت و ارشاد آنها را بر عهده دارد.

به همنی دلیل زمان رسیدگی به پرونده هایی در دیوان عدالت اداری قرار دارد کمی زمان بر است زیرا حجم پروندها بسیار زیاد است و شعب آن محدود می باشد. ممکن است زمان رسیدگی به پرونده شش ماه تا یک سال طول بکشد. برای روند بهتر و سریع تر در رسیدگی به پرونده هایی در دیوان عدالت اداری قرار دارد می توانید با وکالت 24 تماس بگیرید تا وکلای باتجربه در این زمینه مشاوره و راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار بدهند.

نتیجه گیری

طبق مطالبی که در این مقاله خوانده شد متوجه شدیم که دیوان عدالت اداری دارای وظایف بسیار مهمی می باشد و در گروه بخش حساس و مهمی در کشور قرار دارد. کسانی در دیوان عدالت اداری مشغول به کار می باشند دارای تجربه و سواد بالایی هستند.

اگر در تهران شکایت دارید که می خواهید در دیوان عدالت اداری به آن رسیدگی شود و نمی دانید باید از چه راه و روشی آن را پیگیری کنید. اصلا نگران نباشید وکالت 24 می تواند با مشاوره آنلاین وکیل دیوان عدالت اداری در تهران تمام راهنمایی لازم را در این زمینه در اختیار شما قرار بدهد.

بیشتر بخوانید:

جواب دیوان عدالت اداری چقدر طول می کشد؟

تفاوت سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری در چیست