برای گرفتن سند ملک چه باید کرد؛ تمام مراحل

برای گرفتند سند ملک چه باید کرد

زمانی که شما ملکی را خریداری می کنید باید سند آن ملک را سریعا دریافت کنید زیرا بدون داشتن برگه سند نمی توانید هیچ زمانی ثابت کنید که شما مالک ملک خریداری شده می باشید.

به همین دلیل گرفتن سند از فروشنده و به اسم زدن آن مهم ترین کاری می باشد که شما انجام می دهید. اما برای گرفتن سند ملک چه باید کرد؟ در این مطلب می خواهیم مراحل گرفتن سند ملک را به درستی بررسی کنیم.

برای گرفتن سند ملک چه باید کرد؟

برای گرفتن سند ملک که یک مدرک مهم برای اثبات مالیکت شما می باشد باید مراحل زیر را به درستی طی کنید:

تهیه اسناد مورد نیاز

برای دریافت سند زمین، اغلب نیاز به اسنادی مانند قرارداد خرید و فروش، سند تملیک یا وکالتنامه و سایر اسناد مرتبط دارید. این اسناد باید به صورت معتبر و با رعایت قوانین و مقررات منطقه یا کشور صادر شده باشند.

مراجعه به دفاتر املاک

شما باید به دفتر املاک یا دفتر ثبت اسناد منطقه مراجعه کنید. در این دفاتر به شما گفته می شود که باید برای مراحل بعدی گرفتن سند چه کار کنید.

تکمیل فرم و پرداخت هزینه

در دفتر ثبت اسناد، ممکن است بخواهید فرم‌ های مربوطه را تکمیل کنید و هزینه‌ های مربوط به ثبت سند و دیگر هزینه های مرتبط را پرداخت کنید.

تکمیل و ارائه مدارک

شما باید مدارک مربوطه را به همراه اسناد اصلی به دفتر ثبت اسناد ارائه دهید. ممکن است دفتر ثبت اسناد این اسناد را بررسی کند و تایید کند. در صورت اشکال در تنظیم سند به شما اطلاع داده خواهد تا بتوانید مشکل پیش آمده را رفع کنید.

ثبت و گرفتن سند

پس از بررسی و تایید مدارک و اسناد، سند زمین ثبت می‌ شود و به شما تحویل داده می‌ شود. این سند به عنوان اثبات مالکیت معتبر زمین به شما ارائه می‌شود. در این سند به خوبی ذکر شده است که شما صاحب سند می باشید.

البته در برخی از شرایط ممکن است که گرفتن سند ملک با مشکلاتی رو به رو شود و به راحتی نتوان آن را دریافت کرد. در این شرایط شما می توانید با وکالت 24 تماس گرفته تا مشاوران و وکیل ملکی متخصص املاک در این زمینه شما را به درستی راهنمایی کنند.

برای گرفتن سند ملک به کجا مراجعه کنیم؟

امروزه برای گرفتن سند ملک نیاز نیست به صورت حضوری به جایی مراجعه کنید و این مراحل را می توانید به صورت غیر حضوری نیز انجام بدهید. در این مورد می توانید با وکلای متخصص ملکی وکالت 24 تماس گرفته تا آنها به درستی شما را راهنمایی کنند تا در این مسیر دچار هیچگونه اشتباهی نشوید. مراحل گرفتن سند:

  • برای دریافت سند به سایت sabtemelk.ssaa.ir مراجعه کنید.
  • در این مرحله صفحه ای برای شما درج می شود که پس از مطالعه آن بر روی گزینه حائز شرایط درج شده می باشم کلیک کنید.
  • سپس صفحه ای رو به رو شما قرار میگیرد که اطلاعات خود را به عنوان مالک وارد می کنید. اگر مالک ملک شخص حقوقی می باشد باید قسمت مربوط به شخص حقوقی را پر نمایید.
  • بعد باید گزینه های باید اطلاعات کامل ملک اعم از نشانی ، کد پستی و … را پر کنید. خوب است بدانید که برخی از این اطلاعات ضروری نمی باشند. اما مواردی که در کنار آن ستاره قرمز دارد باید لزوما پر شود تا امکان رفتن به صفحه بعدی برای شما ممکن باشد.
  • در قسمت بعد که مربوط به مورد خواسته می باشد در خصوص ماده از ۱۴۷ از شما سوال پرسیده می شود که آیا از طریق ماده ۱۴۷ اصلاحی قانون ثبت سابق درخواست صدور سند مالکیت شده است ؟ این می باشد که آیا شما سابقا درخواست سند رسمی از طریق مراجع ذی صلاح را داشته اید یا بار اول است که این درخواست را مطرح می کنید. 
  • در آخر از شما در خصوص دفتری که در آن سند در دست شما ثبت شده است می پرسد که باید اطلاعات کامل آن دفتر خانه را وارد کنید. 

برای گرفتن سند ملک چه مدارکی لازم است؟

مدارکی که برای گرفتن سند ملک باید آنها را داشته باشید شامل:

  • بنچاق اصلی
  • خلاصه معامله (سند اصلی) (اگر در دسترس نبود می توانید از مصدق سند استفاده کنید یا به دفتر تنظیم کننده سند مراجعه نمایید)
  • اصل سند مالکیت
  • نقشه UTM
  •  شناسنامه و کارت ملی
  • آدرس و کد پستی محل سکونت شما
  • آدرس و کد پستی و اطلاعات کامل ملک

بیشتر بخوانید:

برای خرید ملک از کجا استعلام بگیریم و انواع آن

برای خرید ملک به چه نکاتی باید توجه کرد؛ معرفی مهم ترین ها