نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری چگونه است

نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری-

دیوان عدالت اداری مرجعی می باشد که اگر شکایت و اعتراضی نسبت به سازمان دولتی داشته باشید می توانید در دیوان عدالت اداری آن را مطرح کنید تا به آن رسیدگی شود.

اما این را باید بدانید شکایت در دیوان عدالت اداری به این سادگی ها نیز نمی باشد و بهتر است قبل از اقدام با مشاورین وکالت 24 تماس بگیرید تا وکلای حرفه ای در این زمینه به شما مشاوره های لازم را بدهند. در این مقاله می خواهیم به طور کامل با نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری آشنا شویم.

چگونه در دیوان عدالت اداری شکایت کنیم؟

دیوان عدالت اداری سازمانی می باشد که به تمام شکایات و اعتراضات نهادهای دولتی رسیدگی می کند. وظایف دیوان عدالت اداری به طور کلی مشخص می باشد اگر فردی و یا سازمانی بخواهد از نهادی دیگر در دیوان عدالت اداری شکایت کند ابتدا باید دادخواست خود را به این حوزه ارسال کند.

در گذشته شکایت در دیوان عدالت اداری به صورت حضور فیزیکی انجام می شد و افراد باید بعد از تنظیم دادخواست از طریق پست سفارشی یا پست الکتریکی دادخواست را به دیوان تحویل می دادند یا به دبیرخانه دیوان عدالت اداری که در مرکز استان ها می باشد می دادند. اما امروزه روش شکایت در دیوان عدالت اداری تغییر پیدا کرده است و به صورت آنلاین می توانید در سامانه ساجد شکایت خود را ثبت کنید.

ثبت غیر حضوری شکایت در دیوان عدالت اداری

برای ثبت کردن شکایت در دیوان عدالت اداری می توانید به صورت غیر حضوری اقدام به انجام آن کنید. اما بر اساس ماده 16 برای شروع به رسیدگی شکایات در شعبات دیوان عدالت اداری ابتدا باید دادخوست خود را به صورت کتبی بنویسید سپس وارد سامانه ساجد شوید و در آنجا دادخواست خود را ثبت کنید. همچنین برای آن ممکن است هزینه دادخواست از شما دریافت شود.

اما قبل از ثبت دادخواست در این سامانه ابتدا باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات قضایی بروید و در سامانه ثنا ثبت نام کنید. اگر قبلا در ثنا ثبت نام کرده باشید دیگر نیاز به حضور فیزیکی شما نمی باشد.

  • برای ثبت شکایت در سامانه ساجد وارد شوید. Sajed.divan-edalat.ir
  • گزینه ثبت نام در سامانه را بزنید.
  • تمام مشخصات خواسته شده را در این قسمت وارد کنید.
  • بعد از اتمام ثبت نام مجددا وارد سایت ساجد شوید نام کاربری یا همان کدملی خود را وارد کنید سپس رمز عبور دریافت شده و حاصل جمع اعداد را بزنید.
  • در این مرحله شما وارد سایت و پنل کاربری خود شده اید که بر اساس نوع شکایت گزینه مورد نطر خود را می زنید و تمام اطلاعات در آن نوشته شده است با دقت بخوانید.
  • در نهایت برای ثبت شکایت در پایان آن گزینه ذخیره را کلیک کنید.
نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری

مدت زمان رسیدگی به دادخواست در دیوان عدالت اداری

رسیدگی به پرونده های دیوان عدالت اداری به دلیل شلوغی و حجم بالای پرونده هایی که در این حوزه قرار دارد کمی زمان بر است و سرعت رسیدگی در دیوان عدالت اداری چندان بالا نمی باشد. یکی از دلایل این موضوع می توان این باشد که بر خلاف دادگاه های عمومی، حقوقی و یا انقلاب که دارای شعبه های مختلفی در شهرها و استان ها می باشد دیوان عدالت دارای تنها دارای یک شعبه است که آن هم در تهران قرار دارد.

باتوجه به این موارد مدت زمان رسیدگی به دادخواست و پرونده های دیوان عدالت اداری ممکن است شش ماه تا یک سال زمان ببرد. شما می توانید با کمک گرفتن از وکیل باتجربه در این خصوص مشاوره و راهنمایی های لازم را دریافت کنید تا در زمانی کوتاه بتوانید نتیجه بهتر را بدست آورید.

در چه مواردی باید در دیوان عدالت اداری شکایت کنیم؟

همانطور که در بالا گفته شد دیوان عدالت اداری به شکایاتی که افراد از سازمان ها دارند رسیدگی می کند. از جمله مواردی که در آن بر اساس ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری می توانید شکایت کنید شامل:

  • شکایت از شهرداری که در شعب بدوی و تجدید نظر مرود رسیدگی قرار می گیرد. که در آن به شکایات و اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی که در واحد های دولتی مانند وزات خانه ها و سازمان ها، موسسات، شرکت ها، سازمان تامین اجتماعی و تشکیلات وابسته به آنها می باشند.
  • رسیدگی به اعتراضات و شکایت از تصمیمات هیات های رسیدگی به حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون ماده 100 شهرداری که بر خلاف قوانین و مقررات را رای را صاد کرده اند.
  • رسیدگی به شکایات از قضات، خدمات کشوری و لشگری و مستخدمان دولت
  • همچنین می توانید در مواردی مانند شکایت از آیین نامه ها و سایر مقررات دولتی و شهرداری ها و موسسات غیر دولتی که قوانین آنها با شرع و قانون مغایرت دارد دیوان عدالت اداری رسیدگی خواهد کرد.

کمیسیون ماده 100

کمیسیون ماده 100 شهرداری درباره سازندگان ساختمان و بنا می باشد و در آن گفته شده است که بدون داشتن پروانه و مجوز ساخت نمی توانید ساختمانی را بسازید. اگر شخصی بدون مجوز شهرداری ساختمانی را بسازد کمیسیون ماده 100 دستور می دهد که بنا ساخته شده باید تخریب شود. دیوان عدالت اداری مرجع صالح به رسیدگی این موضوع می باشد. با کمک گرفتن از وکیل دیوان عدالت اداری و شهرداری می توانید از تبصره های این قانون استفاده کرده تا به جای تخریب ساختمان جریمه آن را پرداخت کنید.

شکایت از بیمه تامین اجتماعی

در برخی از شرایط افراد به دلیل نگرفتن حق و حقوق بیمه ای خود از سازمان تامین اجتماعی و یا از کارفرما اقدام به شکایت می کنند. این افراد می توانند با مدارک و اسناد معتبر به مراجع صالح رسیدگی مانند حل اختلاف مراجعه کنند و در صورتی که در این جلسات نتوانستند میزان حق و حقوق خود را دریافت کنند شکایت خود را به دیوان عدالت می برند.

شکایت از آیین نامه ها

اگر سازمان و ادرات دولتی آیین نامه هایی را تصویب کنند که بر خلاف عرف و قانون باشد هر کسی می تواند نسبت به این آیین نامه ها به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

مشاوره و تماس با وکیل دیوان عدالت اداری

رسیدگی به پرونده ها و شکایت از دیوان عدالت اداری ممکن است در برخی از شرایط کمی پیچیده باشد و بدون نیاز به وکیل دیوان عدالت اداری نتوان به نتیجه مطلوبی که انتظار داریم دست پیدا کنیم. به همین دلیل می توانید برای گرفتن مشاوره آنلاین و ارتباط با وکلای حرفه ای دیوان عدالت اداری با وکالت 24 تماس بگیرید تا بتوانید مسیر درست را برای پیگیری پرونده خود انتخاب کنید.

سخن پایانی

دیوان عدالت اداری زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می کند و رئیس آن نیز توسط قوه قضائیه انتخاب می شود. این نهاد دارای دو شعبه بدوی و تجدید نظر می باشد و وظیفه رسیدگی به شکایت و اعتراضات اشخاص و گروه ها از دستگاه های دولتی است. به دلیل شلوغی پرونده های در این حوزه بهتر است از یک وکیل و متخصص در این زمینه کمک بگیرد تا دچار اشتباهات مختلف در این مسیر نشوید. وکالت 24 می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص شکایت در دیوان عدالت اداری در اختیار شما قرار بدهد.

بیشتر بخوانید:

در پرونده حقوقی چند وکیل می توان داشت؟