وکالت بلاعزل ملک چیست؟ (شرایط، مراحل، مزایا و معایب)

وکالت بلاعزل در ملک

وکالت بلاعزل یکی از انواع وکالت می باشد که در آن شما به وکیل و یا شخصی دیگری این اختیار را می دهید تا امورات مربوط به شما را انجام بدهند.

وکالت بلاعزل در ملک به به خرید و فروش ملک مربوط می شود که در این مقاله می خواهیم به طور کامل با مفهوم وکالت بلاعزل ملک، معایب و مزایای آن آشنا شویم.

اگر در این خصوص دچار مشکل و یا ابهامی شده اید می توانید همین حالا با وکیل ملکی متخصص و مشاوران وکالت 24 تماس بگیرید تا به صورت آنلاین و در سریع ترین زمان پاسخ سوالات شما را بدهند.

وکالت بلاعزل در ملک چیست؟

همانطور که می دانید وکالت یعنی شما به وکیل و یا شخص دیگری اختیار بدهید تا در امور مربوط به شما تصمیم بگیرد و حق معامله و انجام عقد را نیز داشته باشد.

اما وکالت بلاعزل در خرید و فروش ملک وکالتی است که غیر قابل فسخ می باشد و همیشه پایدار است یعنی شما زمانی که به وکیل و یا طرف مقابل وکالت بلاعزل در فروش ملک را می دهید دیگر حق ساقط کردن وی را ندارید.

تنها زمانی وکالت بلاعزل از بین می رود که یک طرف از اشخاص یا فوت کند و یا مبتلا به جنون شود. به همین خاطر سندی نیست که بتوان مالکیت آن را اثبات کرد.
اما این نکته لازم به ذکر است با توجه به ماده 679 قانون مدنی ، موکل می تواند هر وقت بخواهد وکیل را عزل کند مگر اینکه وکالت وکیل و یا عدم عزل در ضمن عقد لازمی شرط شده باشد.

به همین خاطر قبل از اینکه بخواهید به شخصی در فروش ملک خود بلاعزل بدهید بهتر است با یک وکیل متخصص این کار مشورت کنید. وکالت 24 دارای وکلای متخصص و باتجربه در این زمینه می باشد که می توانند به خوبی شما را راهنمایی کنند.

مراحل وکالت بلاعزل در ملک

وکالت بلاعزل دارای مراحل و شرایط مختلفی می باشد که انجام دادن آنها بسیار مهم و ضروری می باشد. از جمله مراحل و شرایط وکالت بلاعزل عبارت است از:

توافق دو طرف، ملک و وکیل

مالک و وکیل باید هر دو به طور کامل با تمام شرایط وکالت بلاعزل به صورت کتبی موافقت و توافق نمایند و وظایف هر کدام در آن به خوبی مشخص شود.

مشخص کردن زمان

 تعیین مدت‌زمان وکالت بلاعزل نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. این وکالت می‌ تواند برای مدت معینی معتبر باشد و بعد از پایان آن به اتمام برسد و اعتبار خود را از دست بدهد.

اختیارات وکیل

وکیل باید اختیارت مشخصی داشته باشد و حد و مرز این اختیارت بهتر است در وکالت نامه به طور کامل مشخص شود. این اختیارات احتمال دارد محدود به مسائل خاصی مانند فروش ملک یا اجاره آن باشد.

تنظیم وکالت نامه

در متن وکالت نامه علاوه بر مشخصات وکیل و موکل می توانید برخی از اختیارات وکیل را در خرید و یا فروش ملک به طور کلی مشخص کنید. می توانید در متن وکالت نامه شروطی در این خصوص قید کنید تا هیچ یک از طرفین دچار خطا و اشتباه نشوند.

پایان وکالت

 شرایط پایان وکالت نیز باید مشخص شود. این شرایط شامل مواردی مانند انقضا مدت‌ زمان وکالت، مرگ وکیل یا مالک و تصمیم مالک به پایان‌ دادن وکالت در مواردی که بلاعزل نیست می‌ شود.

شرایط وکالت بلاعزل ملک

وکالت بلاعزل را معمولا برای انجام برخی از امور اداری انجام می دهند و وکالت بلاعزل در فروش و خرید ملک دارای ریسک بسیار بالایی می باشد.

به همین دلیل نباید دادن وکالت بلاعزل به معنی تمام شدن نقل و انتقال سند فرض شود. همچنین افرادی که می خواهند ملک به صورت وکالتی را معامله کنند باید در اولین فرصت نسبت به نقل و انتقال سند و به نام زدن آن اقدام کنند تا این مورد باعث پیچیده تر شدن شرایط نشود.

همچنین خریدار با دریافت وکالت خریدار می تواند هر زمان که بخواهد سند را به نام خود منتقل می کند زیرا وکالت بلاعزل به معنای بسته شدن دست فروشنده برای پشیمانی از معامله و امکان منحل کردن وکالت است.

در دادن وکالت بلاعزل به وکیل و یا فرد دیگر نباید وظایف بیش از حد به او داده شود و باید حدود وظایف او در چهارچوب قوانین مشخص شود.

در هنگام تنظیم وکالت نامه برای فروش ملک باید یک مبایع نامه یا قرارداد به صورت مکمل را نیز تنظیم کرد و تمام شرایط در آن مشخص شود. در این صورت خریدار از خرید خود مطمئن می شود و راه و روش دیگری نیز برای اینکه بخواهند ملک را به دو نفر بفروشند دیگر وجود نخواهد داشت.

معایب و مزایای وکالت بلاعزل

هر یک از کارهای حقوقی دارای معایب و مزایایی می باشند. در وکالت بلاعزل نیز این معایب و مزایا وجود دارد که باید قبل از هر اقدامی به خوبی آنها را بررسی کنید. اما در وکالت بلاعزل دقیقا چه معایب و مزایایی وجود دارد؟

معایب وکالت بلاعزل:

  • بلاعزل دارای ریسک بالایی می باشد زیرا ممکن است شخص مقابل از این اختیار سوء استفاده نماید.
  • اگر قرداد وکالت بلاعزل در قالب و چهارچوب قانون و اصول خود تنظیم نشده باشد شما را دچار استرس و تردید در روند کار خواهد کرد.

مزایای وکالت بلاعزل:

  • سرعت بخشیدن به انجام کارها، مخصوصا برای افرادی که دارای مشغله زیادی در طی روز می باشند.
  • سهولت و انعطاف پذیری در کارهای مربوط به فروش و خرید ملک
  • اگر به یک وکیل بلاعزل بدهید به خوبی با تمام قوانین آشنا است و کاری که به ضرر شما باشد را انجام نخواهد داد.
  • انجام امور به صورت اصولی و قانومند

قبل از اینکه بخواهید به شخصی وکالت بلاعزل بدهید حتما با متخصص و یک فرد باتجربه در این زمینه مشورت کنید. وکالت 24 می تواند به خوبی شما را در این خصوص راهنمایی کند و تمام مشاوره های لازم را به شما بدهد تا جای هیچگونه اشتباهی باقی نماند.

مدارک مورد نیاز برای وکالت بلاعزل ملک

مدارک مورد نیاز برای وکالت بلاعزل ملک

وکالت بلاعزل نیز مانند سایر امور حقوقی نیاز به مدارکی دارد که شما بتوانید به صورت رسمی و قانونی آن را انجام بدهید. یکی از مهم ترین مواردی که در وکالت بلاعزل باید به آن توجه داشته باشید تنظیم یک وکالت نامه خوب و بی عیب و نقص می باشد تا هیچ یک از طرفین دچار مشکل و دردسری نشوند.

  • توافق‌ نامه وکالت 
  • اسناد ملکی
  • شناسنامه مالک ملک
  • کپی شناسنامه وکیل
  • اختیارنامه وکیل
  • اسناد معامله 
  • مدارک حقوقی مرتبط
  • تاییدیه قانونی

نتیجه گیری

وکالت بلاعزل همانطور که خواندید دارای معایب و مزایایی می باشد که قبل از اقدام به انجام آن باید به طور کامل آنها بررسی کرده و باتوجه به شرایط خود تصمیم به انجام آن بگیرید.

یکی از مهم ترین چیزهایی که باید به آن توجه کرد ریسک بالای وکالت بلاعزل می باشد که در این خصوص اگر شما بتوانید در چهارچوب قوانین یک متن وکالت نامه و یک قرار داد مناسب و اصولی را تنظیم کنید دیگر جای نگرانی و شک و ترید باقی نخواهد ماند.

شما می توانید با وکالت 24 تماس بگیرید و از آنها بخواهید تا در این زمینه شما را کمک کنند. وکالت 24 دارای وکلای متخصص و باتجربه ای می باشد که حتی به صورت تلفنی نیز می توانند مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار بدهند.

بیشتر بخوانید:

تهاتر ملک چیست؟ (قانون، مراحل، متن قرارداد)

برای استعلام ملک چه باید کرد؟ (استعلام با کد ملی، بارکد و حضوری )