روند پیگیری (پرونده، شکایت، دادخواست) در دیوان عدالت اداری

پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری یک نهاد دولتی و زیر نظر قوه قضائیه می باشد و به تمام افراد این امکان را داده است تا اگر شکایتی از هر یک از نهادهای دولتی دارند بتوانند شکایت و دادخواست خود را در این شعبه ثبت کنند. وکالت 24 این امکان را در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید با مشاوره گرفتن از وکیل دیوان عدالت اداری متخصص در این زمینه روند پیگیری پرونده خود را در دیوان عدالت اداری تسهیل بخشید. برای آشنا با روند پیگیری شکایت و دادخواست در دیوان عدالت اداری تاپایان این مقاله همراه ما باشید.

روند پیگیری شکایت، پرونده و دادخواست در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

هر شهروندی که حق حقوقش توسط یک نهاد و سازمان دولتی ضایع شده باشد می تواند برای شکایت به دیوان عدالت اداری مراجعه کند و شکایت خود را در این شعبه ثبت کند. دیوان عدالت اداری نیز شکایت شما را بررسی می کند و در صورت صحت آن رای می دهدو شما باید به صورت حضوری به یکی از شعب دیوان عدالت مراجعه کرده و با ارائه دادن مدارک لازم تشکیل پرونده بدهید. اما نمی توانید در هیچ دادگاهی حضور پیدا کنید و تنها می توانید شکایت و روند پیشروی پرونده خود را پیگیری کنید.

نحوه پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری

نحوه پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری با توجه به پیشرفت تکنولوژی امروزه به شکل های مختلفی انجام می شود. شما می توانید برای پیگیری شکایت خود در دیوان عدالت اداری از هر یک از روش های نام برده شده استفاده کنید. از جمله نحوه پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری:

از طریق ثنا

اگر در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید می توانید به راحتی تمام ابلاغیه ها و شکایت هایی که در دیوان عدالت اداری و قوه قضاییه با کد ملی شما ثبت شده است را مشاهده کنید. در سامانه ثنا می توانید تمام پرونده هایی که در حال رسیدگی در دیوان عدالت اداری می باشد و رای آنها صادر شده است را پیگیری کنید.

مراجعه حضوری

مراجعه حضوری دارای سختی های بسیاری است که شما باید با شعبه دیوان عدالت اداری مراجعه کنید. در مراجعه حضوری شما باید وقت و زمان بیشتری را صرف کنید زیرا رفت و آمد و معطل شدن در دیوان عدالت را نیز باید در نظر داشته باشید. برای راحت تری در کار خود می توانید از یک وکیل در این زمینه کمک بگیرید.

از طریق ساجد

سامانه ساجد نیز مانند سامانه ثنا می باشد و تمام شهروندان می توانند به راحتی شکایت و رای صادر شده از دیوان عدالت اداری را در آن پیگیری کنید. اما برای پیگیری کردن شکایت و دادخواست در سامانه ساجد باید در این سایت ثبت نام کنید تا بتوانید دادخواست خود را ثبت و شکایت خود را پیگیری کنید.

از طریق پیامک

برای همه افراد پیگیری کردن شکایت و دادخواست از طریق پیامک بسیار ساده و آسان تر از روش های دیگر می باشد. اگر شماره ای که با آن شکایت خود را ثبت کرده اید را در دست دارید شماره پرونده، شماره فرعی و رمز شخصی خود را به شماره 1000493 ارسال کنید. نحوه ارسال از طریق پیامک برای پیگیری شکایت در سامانه ساجد:

#شماره پرونده #شماره فرعی پرونده # رمز شخصی

اگر رمز شخصی خود را گم نکرده اید نگران نباشید می توانید با ارسال عدد 2 به 1000493 تا برای شما شماره پرونده از طریق سامانه ساجد ارسال شود.

روند پیگیری (پرونده، شکایت، دادخواست) در دیوان عدالت اداری

پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری با کد ملی

برای خیلی از افراد این سوال پیش آمده است که چگونه می شود با کدملی روند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری را بررسی کرد. شما باید وارد سامانه ساجد شوید و در آنجا کدملی و رمز عبور خود را وارد کنید. سپس وارد سامانه شده و در نواری که نوشته شده پیگیری شکایت و پرونده کلیک کنید. در این قسمت می توانید تمام اطلاعات در خصوص روند پیشرفت پرونده خود را در دیوان عدالت اداری را پیگیری کنید.

اگر در تهران زندگی می کنید و به دنبال وکیل دیوان عدالت اداری در تهران هستید. همین حالا با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه شکایت هایی را می توان در سامانه ساجد پیگیری کرد؟

با توجه به قوانین دیوان عدالت اداری تنها مواد قانونی 79 و 80 در دیوان عدالت اداری شکایت خود را می توانند به صورت آنلاین در سامانه ساجد پیگیری کنند.

چه شکایت هایی در سامانه ساجد پیگیری نمی شود؟

افراد می توانند بعد از ثبت نام در سامانه ساجد دادخواست بدوی و تجدید نظر خود را ثبت کنند تا در دیوان به آن رسیدگی شود. اما امکان پیگیری شکایت در خصوص دادخواست های بدوی و تجدید نظر در سامانه ساجد وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

دیوان عدالت اداری به چه پرونده هایی رسیدگی می کند؟

نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری چگونه است