آیا مهریه را می توان از پدر شوهر گرفت و چه شرایطی دارد

آیا گرفتن مهریه از پدر شوهر امکان پذیر است-

در قانون ایران مهریه یکی از مهم ترین حقوق مالی زنان می باشد. مهریه زمانی به زن تعلق میگیرد که در هنگام عقد نکاح دائم یا موقت مقدار آن ذکر شده باشد و به محض شکل گرفتن عقد نکاح، زن می تواند در صورت خواستن آن را مطالبه کند. اما شرایط گرفتن مهریه در شرایط مختلف متفاوت است. اما سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا مهریه را می توان از پدر شوهر گرفت؟ وکالت 24 می تواند به تمام سوالات شما در رابطه با مهریه و عقد نکاح مشاوره بدهد.

آیا عروس می تواند از پدر شوهر مهریه بگیرد؟

همانطور که گفته شده مهریه از حقوق مالی و مهم زنان می باشد که در قانون عندالامطالبه و عندالاستطاعه می باشد. اما آیا این امکان وجود دارد که عروس بخواهد از پدر شوهر و یا مادر شوهر خود مهریه بگیرد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله، عروس می تواند مهریه خود را از پدر شوهر، مادر شوهر بگیرد. که این موضوع در قانون دارای شرایط بخصوصی می باشد که قانون گزار در آن امکان دریافت مهریه از والدین همسر را قرار داده است.

در قانون لازم نیست تنها همسر پرداخت مهریه را تعهد کند بلکه والدین او و یا شخص دیگری نیز می تواند پرداخت مهریه را بر عهده بگیرد. البته باید این نکته را در نظر داشت که اگر پدر شوهر و مادر تعهدی در پرداخت مهریه نکرده باشند و خود زوج در پرداخت تعهد داده باشد باید فقط زوج پرداخت کند و اگر هم اوضاع مالی پدر شوهر و مادر شوهر خوب باشد مسئولیتی در پرداخت آن نخواهند داشت. در این شرایط اگر شوهر توانایی مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد درخواست اعسار می دهد.

شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر به چه شکل می باشد؟

همانطور که گفته شده گرفتن مهریه از پدر شوهر و مادر شوهر وجود دارد اما دارای شرایطی می باشد که شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر شامل:

  • اولین شرط برای گرفتن مهریه از پدر شوهر این است که پدر شوهر یا مادر شوهر یا هر دوی آنها تعهد به پرداخت مهریه را داده باشند و مسئولیت پرداخت آن را بر عهده گرفته باشند.
  • دومین شرط که برای گرفتن مهریه از پدر شوهر در نظر گرفته شده است این است که در صورت عندالاستطاعه بودن مهریه که پدر شوهر، مادر شوهر آن را تعهد کرده اند، توانایی مالی برای پراخت آن را نداشته باشند. اگر توان مالی نداشته باشند نمی توان از آنها درخواست و طلب مهریه را کرد.
  • سومین شرط گرفتن مهریه دارای احوال شخصیه باشد (عقل، بلوغ و رشد) همچنین باید مدارک و اسناد لازم مانند سند ازدواج یا سند نکاح، شناسنامه و… دارا باشد تا بتواند مراحل قانونی برای گرفتن مهریه را طی کن. هزینه لازم برای دادرسی را نیز باید بتواند پرداخت کند.

گرفتن مهریه از ارث پدر شوهر؛ آیا امکان پذیر است؟

پرداخت مهریه به زن از وظایف شوهر است اما در برخی از شرایط ممکن است زن ناچار شود مهریه خود را از پدر شوهر دریافت کند. این در شرایطی است که در سند ازدواج یا ضمن عقد پدر شوهر ضامن پسر خود باشد و پرداخت مهریه را بر عهده گرفته باشد. اما آیا می توان مهریه را از ارث پدر شوهر گرفت؟

اگر پدر شوهر فوت کند بر اساس قانون تقسیم ارث بین وراث، آن مقدار از سهم الارثی که برای شوهر مانده است زن می تواند از آن مقدار مهریه خود را بردارد و درخواست کند. چون پسر از پدرش ارث می برد در صورت فوت او، عروسش می تواند مهریه اش را از ارث پدر شوهرش طلب کند.

البته این در شرایطی می باشد که پدر شوهر زمانی که زنده بوده و در هنکام عقد پسر و عروسش، تعهد به پرداخت مهریه کرده و مبلغ آن را امضا کرده باشد.

وکیل

مهریه زن بعد از فوت شوهر بر عهده کیست؟

مهریه زن همانطور که می دانید یکی از اصلی ترین حقوق آن می باشد و باید هر زمان که آن را طلب کند پرداخت شود. زن فرد فوت شده می تواند مهریه خود را از اموال متوفی بردارد. در اینجا باید گفت که علاوه بر ارثی که در قانون برای زن در نظر گرفته شده است مهریه نیز بعد از فوت شوهر از اموال او پرداخت خواهد شد. بر اساس ماده 1082 قانون مدنی (به مجرد عقد، زن مالک مهریه می شود می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید) مهریه قبل از فوت و بعد از فوت شوهر بر عهده اش می باشد که بعد از فوت او از اموال او پرداخت خواهد شد و اگر بدهکار باشد دادن مهریه بر دیگر دیون او حق تقدم دارد.

البته گرفتن مهریه بعد از مرگ شوهر دارای شرایطی می باشد که در ادامه نوشته شده است. همچنین می توانید برای مشاوره و راهنمایی دقیق در این خصوص با وکالت 24 تماس بگیرید:

  • اگر اموالی که از متوفی مانده است اندک باشد و او چندین طلبکار داشته باشد، هر کسی که برای دریافت طلبش زودتر اقدام کند و مالی را توقیف کند آن شخص صاحب آن خواهد بود. مثلا شخص فوت شده دارای یک خانه است که ارزش آن 3 میلیارد می باشد و به شخصی 3 میلیارد بدهکار است. اگر طلبکار زوتر از آن شخص برای گرفتن طلب خود اقدام کند خانه برای او در اولیت قرار خواهد گرفت.
  • بر اساس ماده 1082 قانون مدنی اگر میان زوج و زوجه رابطه زناشویی برقرار نشده باشد و شوهر فوت کند. زوجه می تواند تمام مهریه خود را از ماترک او درخواست کند.
  • وراث متوفی مسئولیتی در پرداخت مهریه ندارند. یعنی اگر شوهر فوت کند و از خود ارثی به جا نگذاشته باشد و یا دارای ارث ناچیزی باشد. همسر او در خواست مهریه کند و ارث به جا مانده جوابگوی مهریه او نباشد. ورثه نیز در پرداخت مهریه مسئولیتی خواهند داشت.

سقف مهریه بعد از فوت شوهر

در قسمت بالا به این موضوع اشاره شد که زن بعد از فوت شوهر می تواند می تواند با توجه به شرایط ذکر شده مهریه خود را از اموال شوهر بگیرد. در رابطه با سقف مهریه بعد از فوت شوهر مقدار خاصی تعیین نشده است و تمام مقدار مهریه بعد از فوت او از اموالش اگر به مقدار کافی باشد پرداخت خواهد شد. حتی اگر متوفی بیشتر از یک زن داشته باشد مهریه تمام آنها بر اساس چیزی که مشخص شده است پرداخت خواهد. اما اگر زن عقد موقت باشد ارثی از او نمی برد و فقط مهریه اش را می تواند بگیرد. زن باید با در دست داشتن سند ازدواج خود و سایر مدارک لازم به دفاتر ثبت ازدواج مراجعه کند و پس از بررسی های لازم اجرائیه برای وراث او صادر می شود و به آنها 10 روز مهلت داده می شود تا مهریه زن را از ترکه او پرداخت کنند و اکر در این مدت پرداخت نشود اموال او توقیف خواهد شد.

آیا برای گرفتن مهریه به وکیل نیاز است؟

مهریه در دسته بدهی های ممتاز متوفی به حساب می آید و باید بعد از مرگ در اولین قدم پرداخت شود. اما برخی از پرونده های مهریه دارای پیچیدگی های خاصی می باشد بدون حضور وکیل حرفه ای و کاردست در این زمینه نمی توان به موفقیت رسید. شما به راحتی می توانید با وکالت 24 تماس بگیرد و هر سوال و مسئله ای که در رابطه با پرونده های مهریه بعد از فوت شوهر و گرفتن مهریه از پدر شوهر دارید با وکلای قوی وکالت 24 مشورت کنید.