آیا ملک قولنامه ای برای مهریه قابل توقیف است؟

ایا ملک قولنامه برای مهریه قابل توقیف است

در بسیاری از کشورها، مانند ایران، قوانینی وجود دارد که به مردان این امکان را می‌دهد تا به موجب قرارداد هایی که وجود دارد مهریه را به زنان خود وعده دهند. این قولنامه‌ ها به عنوان یک تعهد حقوقی برای پرداخت مهریه به زن در صورت طلاق یا مواقع مشابه، مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

در بسیاری از موارد، قوانین و مقررات محلی این امکان را فراهم می‌ کنند که در صورت عدم پرداخت مهریه، دارایی‌ های مرد قابل توقیف و اجرای داد گری قرار گیرند.

اما، این موضوع وابسته به قوانین و مقررات محلی و حقوقی هر کشور است و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله می خواهیم این موضوع را به درستی بررسی کنیم که آیا ملک قولنامه ای برای مهریه قابل توقیف می باشد یا نه؟

آیا ملک قولنامه ای برای مهریه قابل توقیف است؟

در پاسخ به این سوال که آیا ملک قولنامه ای برای مهریه قابل توقیف می باشد یا نه باید گفت خیر زوجه به هیچ عنوان نمی تواند ملک قولنامه ای را که مالکیت آن به درستی مشخص نیست برای مهریه توقیف کند.

زیرا مراجع ذی صلاح یا همان مراجع قضایی معمولا املاک قولنامه ای را به رسمیت نمی شناسند. مالک ملک شخصی است که دارای سند رسمی باشد و این سند در دفتر اسناد رسمی نیز به ثبت رسیده باشد.

همیشه باید اموالی را معرفی کرد که قابلیت استفاده داشته باشند و تملک آنها به شخص بدهکار محرز گردد. صرفا ارائه قولنامه عادی برای نشان دادن آنکه این ملک در مالکیت بدهکار است، کافی نمی باشد.

از این رو لازم است برای اجرای احکام اقرارنامه ای از سوی مالک ثبتی مبنی بر انتقال مالکیت به ملک قولنامه ای نیز ارائه گردد.

اگر در این مورد دچار مسئله و مشکلی می باشید و نمی دانید باید چه اقدامی را انجام بدهید تا به نفع شما باشد نگران نباشید وکالت 24 دارای وکلای متخصص و حرفه ای در این زمینه می باشد که می توانند شما را به درستی راهنمایی کنند و هر آنچه که لازم است درباره ملک قولنامه ای برای توقیف و گرفتن مهریه بدانید را به شما خواهند گفت.

مدت زمان توقیف اموال برای مهریه

در قانون ایران در شرایطی که زوجه از طریق دادگاه یا اداره اجرای ثبت ابلاغیه برای آقا صادر می شود و به زوج 10 روز مهلت داده می شود تا در این مدت مهریه را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت اموال وی توقیف خواهد شد.

در این شرایط زوجه می تواند مهریه خود را از اموال توقیف شده زوج بردارد. دادگاه و مراجع ذی صلاح نیز این اجازه به او می دهند. این مدت برای همه اموال یکسان می باشد. مثلا اگر اموال شخص ماشین یا خانه باشد فرقی ندارد و 10 روز مدت ثابتی می باشد.

رفع توقیف خانه برای مهریه

رفع توقیف اموال برای مهریه زمانی مصداق دارد که اموال شوهر جز مستثنیات دین بوده ولی با این وجود توقیف و بازداشت شود. همانطور که در بالا گفته شد مدت زمان توقیف اموال شوهر 10 روز پس از ابلاغ اجرائیه می باشد که در این مدت زوج موظف است که برای رفع توقیف اموالش اقدام کرده و درخواست خود را، به مرجع ذیصلاح ارائه بدهد.

البته گاهی پیش می آید که دادگاه به اشتباه حکم به توقیف اموال شوهر صادر می کند که در این صورت زوج حق دارد که نسبت به این موضوع اعتراض کند و در خواست رفع توقیف برای اموالش را بایت گرفتن مهریه مطرح کند. الیته در این میان رفع توقیف نوع اموال برای مهریه متفاوت می باشد.

رفع توقیف خانه برای مهریه: اگر زوجه برای دریافت مهریه خود، اقدام به توقیف تنها منزل مسکونی زوج اعم از خانه یا آپارتمان کند در این صورت شوهر می تواند تقاضای رفع توقیف آن را مطرح نماید

زیرا این منزل جز مستثنیات دین بوده و غیر قابل بازداشت است البته در این مورد اثبات کردن سکونت شوهر در منزل ضروری است و باید صحت این موضوع را اثبات کند.

چه اموالی برای مهریه قابل توقیف است؟

بر اساس ماده 1078 قانون مدنی هر چیزی را که مالکیت داشته باشد و قابل تملک نیز باشد می توان مهر قرار داد. معمولا سکه را به عنوان مهریه قرار می دهند اما اموال منقول و غیر منقول را نیز می توان برای گرفتن مقدار سکه و مهریه توقیف کرد.

از جمله اموالی که برای مهریه قابل توقیف می باشند شامل:

  • بازداشت وجه نقد شخص ثالث و حساب‌ های بانکی
  • درخواست بازداشت ملک و آپارتمان
  • درخواست بازداشت تلفن همراه
  • درخواست بازداشت خودرو
  • درخواست کسر از حقوق
  • درخواست بازداشت سهم الارث از ملک
  • درخواست بازداشت دیه
  • درخواست بازداشت سهام بورسی
  • درخواست شناسایی اموال مدیون
  • درخواست بازداشت سهام خاص
  • درخواست بازداشت سرقفلی ملک
  • اگر شخص کارمند باشد مقداری از حقوق

چه اموالی برای مهریه قابل توقیف نیست؟

اموالی که برای مهریه قابل توقیف می باشد را نام بردیم اما در این میان اموالی هستند که برای مهریه قابل توقیف نمی باشند و در ماده 24 قانون محکومیت های مالی که در آن گفته شده است:

  • منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکومٌ علیه در حالت اعسار او باشد.
  • اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکومٌ علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.
  • آذوقه موجود به قدر احتیاج محکومٌ علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می‌شود.
  • کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آن‌ها
  • وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آن‌ها و افراد تحت تکفل آن لازم است؛ و – تلفن مورد نیاز مدیون
  • مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.

تبصره 1 این ماده: چنانچه منزل مسکونی محکومٌ علیه بیش از نیاز و شأن عرفی او در حالت اعسارش بوده و مال دیگری از وی در دسترس نباشد و مشارٌالیه حاضر به فروش منزل مسکونی خود تحت نظارت مرجع اجراء کننده رأی نباشد به تقاضای محکومٌ له به وسیله مرجع اجراء کننده حکم با رعایت تشریفات قانونی به فروش رفته و مازاد بر قیمت منزل مناسب عرفی، صرف تأدیه دیون محکومٌ علیه خواهد شد مگر اینکه استیفای محکومٌ به به طریق سهل‌تری مانند استیفاء از محل منافع بخش مازاد منزل مسکونی محکومٌ علیه یا انتقال سهم مشاعی از آن به شخص ثالث یا طلبکار امکان پذیر باشد که در این صورت محکومٌ به از طرق مذکور استیفاء خواهد شد.

تبصره 2 این ماده: چنانچه به حکم قانون مستثنیات دین تبدیل به عوض دیگری شده باشد، مانند اینکه مسکن به دلیل قرار گرفتن در طرح‌ های عمرانی تبدیل به وجه گردد، یا در اثر از بین رفتن، عوضی دریافت شده باشد، وصول محکومٌ به از آن امکان پذیر است مگر اینکه محرز شود مدیون قصد تهیه موضوع نخستین را دارد.

اگر این مورد سوالی دارید می توانید تنها با یک تماس با وکالت 24 پاسخ تمام سوالات خود را دریافت کنید و مشاوره های لازم را در خصصوص توقیف اموال برای مهریه دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:

برای خرید ملک به چه نکاتی باید توجه کرد؛ معرفی مهم ترین ها

آیا مهریه را می توان از پدر شوهر گرفت و چه شرایطی دارد

برای گرفتن سند ملک چه باید کرد؛ تمام مراحل