دیوان عدالت اداری به چه پرونده هایی رسیدگی می کند؟

دیوان عدالت اداری به چه پرونده هایی رسیدگی می کند

دیوان عدالت اداری یک نهاد دولتی است که به برخی از اعتراضات و شکایاتی که از دستگاه های دولتی باشد رسیدگی می کند. اگر در دیوان عدالت اداری پرونده ای دارید که نیاز به رسیگی دارد و نمی دانید برای پیشبرد پرونده باید چه اقدامی را انجام بدهید می توانید با وکالت 24 تماس بگیرید تا از وکیل دیوان عدالت اداری در این زمینه مشاوره دریافت کنید. برای آشنایی با پرونده هایی که در دیوان عدالت اداری به آن رسیدگی می شود ادامه مقاله را بخوانید.

دیوان عدالت اداری به چه مواردی رسیدگی می کند؟

دیوان عدالت اداری به عنوان یک نهاد قضایی ویژه در بسیاری از کشورها، معمولاً مسئولیت رسیدگی به پرونده‌ های مرتبط با عملکرد دولتی و اداری را دارد. در برخی از موارد ممکن است ادارات دولتی بر خلاف قانون و مقررات عمل کرده و سبب ایجاد مشکلاتی برای افراد در استخدام، حقوق و مزایا و شرایط کاری آنها شوند در این شرایط دیوان عدالت می تواند به شکایت و دادخواست آنها رسیدگی کند. در اینجا چند نمونه از پرونده‌ هایی که ممکن است در دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار بگیرند ذکر شده است. این پرونده ها شامل:

رسیدگی به شکایت از تصمیمات و آراء مراجع اداری

در شرایطی که اداره ای رای یا تصمیمی را گرفته باشد و رای صادر شده و یا تصمیم گرفته شده برخلاف قانون و مقرارت باشد دیوان عدالت اداری به این رای و تصمیم رسیدگی می کند. مراجعی که دیوان عدالت اداری می تواند به رای و تصمیمات آنها رسیدگی کند در ماده 13 قانون دیوان عدالت داری و در بند 2 آن به طور کلی مشخص شده است که شامل:

  • شورای کارگاه
  • کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری
  • کمیسیون های مالیاتی
  • هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما
  • کمیسیون ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل و منابع طبیعی
  • و موارد دیگری که در ادارت و مراجع مختلف ممکن است ایجاد شود و شکایت آن می تواند در دیوان عدالت مورد بررسی قرار بگیرد. در حال حاضر قانون به این موارد اشاره کرده است.

رسیدگی به شکایت قضات و استخدامات لشگری و کشوری

تمام افرادی که استخدام رسمی و قانونی در دستگاه های لشگری، کشوری و مستخدمان دولت در واحدهای دولتی همچنین کلیه قضات می توانند شکایات خود را که در قالب حقوق استخدامی آنها در اداره مربوطه می باشد و در مواردی که حق و حقوق آنها دچار اشتباه شده و ضرری برای آنها ایجاد شده است به دیوان عدالت اداری دادخواست بدهند تا در آنجا به این موضوع رسیدگی شود.

رسیدگی به شکایات از آیین نامه ها

ادارات و دستگاه های دولتی آیین نامه هایی را تصویب می کنند. در برخی از شرایط ممکن است این آیین نامه ها برخلاف قانون یا فراتر از اختیارات واحد مذکور باشد. در چنین شرایطی هر شخصی می تواند از این آیین نامه ها در دیوان عدالت اداری شکایت کند. دیوان نیز آیین نامه ها را بررسی خواهد کرد و در صورت صحت شکایت تمام آیین نامه های صادر شده را باطل می کند.

دیگر مواردی که دیوان عدالت اداری در آن رسیدگی می کند شامل موارد زیر می باشد:

رسیدگی به دعاوی مطالبه خسارت در صلاحیت دادگاه عمومی است. لیکن در مواردی که مطالبه خسارت ناشی از تخلف در اجرای وظایف قانونی و اختصاصی یا ترک فعل از انجام وظایف مذکور از سوی واحد های دولتی یا دستگاه‌ های ذکر شده در ماده 10 دیوان عدالت اداری باشد. موضوع در دیوان عدالت اداری مطرح و شعبه دیوان ضمن رسیدگی به احراز وقوع تخلف نسبت به اصل مطالبه خسارت و تعیین خسارت وارده، اقدام و حکم مقتضی صادر می‌ نماید.

مواردی که در دیوان عدالت اداری به آن رسیدگی نمی شود

بر اساس ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری این دو مورد در دیوان عدالت اداری رسیدگی نمی شود. این موارد شامل:

  • تصمیمات و آراء دادگاهها و سایر مراجع قضائی دادگستری و نظامی و دادگاههای انتظامی قضات دادگستری و نیروهای مسلح قابل شکایت در دیوان عدالت اداری نمی باشد.
  • رسیدگی به شکایات و اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی از وقوع تخلف و عدم رعایت قوانین و مقررات در مراحل انعقاد قرارداد توسط دستگاه‌ های اجرائی در صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری است، لیکن رسیدگی به دعاوی ناشی از اجرای قرارداد فی‌ مابین طرفین در صلاحیت دیوان نیست.

چه کسی بر وظایف دیوان عدالت اداری نظارت می کند؟

دیوان اداری دارای یک رئیس است که بر تمام وظایف این حوزه نظارت می کند. رئیس دیوان عدالت اداری توسط قوه قضائیه تعیین می شود به همین دلیل دیوان عدالت در بین دیگر مراجع قضایی از اهمیت و جایگاه بالاتری برخوردار است. رئیس دیوان عدالت داری مسئولیت بزرگی دارد و باید به طور دقیق بر همه بخش های این مرکز نظارت کند. زیرا کارهای مربوط به دیوان عدالت اداری بسیار پیچیده و گسترده است. همچنین شخصی که رئیس دیوان عدالت اداری می شود به مدت چهارسال در این سمت خود قرار دارد تا بر امورات مربوط به دیوان نظارت کند.

سخن پایانی

دیوان عدالت اداری فقط داری یک شعبه می باشد آن هم در تهران است به همین دلیل پرونده هایی که در این بخش مورد بررسی قرار می گیرند به دلیل حجم بالا رسیدگی زمان بری دارند. قوانین مربوط به دیوان عدالت اداری کمی سخت و پیچیده است به همین دلیل باید از وکیل دیوان عدالت اداری در تهران در این مسیر کمک بگیرید. وکالت 24 دارای وکلای حرفه ای در امور مربوط به دیوان عدالت اداری می باشد که می تواند به صورت آنلاین و تماس تلفنی مشاوره های لازم را برای پیشرفت بهتر پرونده به شما ارائه بدهد.

بیشتر بخوانید:

نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری چگونه است