تفسیر مضیق قوانین کیفری یعنی چه ؟ با ذکر مثال

تفسیر مضیق قوانین کیفری یعنی چه ؟

دردر حوزه حقوق کیفری، تفسیر قوانین به دو دسته اصلی تقسیم می‌ شود: تفسیر مضیق و موسع. هر کدام از این روش‌ ها نقش خاصی در کاربرد و اجرای قوانین دارند و تأثیرات متفاوتی بر حقوق و آزادی‌ های فردی خواهند داشت. همچنین معمولا برای جلوگیری از گسترش بیش از حد دامنه‌ی جرم و مجازات به کار می‌ روند. همراه وکالت 24 باشید تا به زبان ساده توضیح دهیم تفسیر مضیق قوانین کیفری یعنی چه.

اصل تفسیر مضیق قوانین کیفری

مضیق در لغت به معنی محدود و دقت در تفسیر قانون است و اصل تفسیر مضیق قوانین کیفری روشی است برای تفسیر قانون به‌ طور مستقیم و تنها بر اساس معنای صریح و مشخص، که از گسترش آن به مواردی که در متن قانون به صراحت ذکر نشده‌اند، جلوگیری می‌ کند.

این اصل نقش کلیدی در حفاظت از حقوق متهمان و تضمین عدالت در نظام حقوقی ایفا می‌ کند. در ادامه به توضیحات بیشتری درباره تفسیر مضیق در قوانین کیفری پرداخته می‌ شود:

در تفسیر مضیق، قاضی یا مقام قضایی تنها به مواردی که به وضوح در متن قانون ذکر شده است، توجه می‌ کند و از گسترش تفسیر به مواردی که به روشنی در قانون نیامده‌ اند، پرهیز می‌ کند. این روش به خصوص در حقوق کیفری اهمیت دارد، زیرا قوانین کیفری باید به روشنی و بدون ابهام تعریف شده باشند تا افراد به وضوح از جرائم و مجازات‌ ها آگاه باشند و از تفسیرهای موسع یا سلیقه‌ ای در برخورد با جرم جلوگیری شود.

مثال تفسیر مضیق:

برای درک بهتر تفسیر مضیق، می‌ توان به مثالی از کاربرد آن در قوانین کیفری اشاره کرد. در این مثال‌ ، قوانین تنها به معنای صریح و محدود خود تفسیر می‌ شوند و از گسترش آن‌ ها به مواردی که به وضوح در قانون ذکر نشده است، خودداری می‌ شود.

جرم سرقت:

فرض کنید قانون در مورد سرقت چنین می‌گوید: «سرقت، دزدیدن اموال دیگران به طور غیرمجاز است.»

تفسیر مضیق: اگر شخصی اقدام به «دزدیدن» چیزی از منزل خود کند، این عمل در دامنه تعریف قانون سرقت قرار نمی‌ گیرد چون «اموال دیگران» به صراحت اشاره به اموال متعلق به دیگران دارد و نه اموال خود فرد. بنابراین، طبق تفسیر مضیق، این عمل به عنوان سرقت تلقی نمی‌ شود، زیرا عنصر «اموال دیگران» در آن رعایت نشده است.

ویژگی های تفسیر مضیق

از ویژگی های این تفسیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدود بودن:

معنی تفسیر مضیق در حقوق این است که، قوانین کیفری تنها به همان معنا و مفهوم دقیقی که در متن قانون ذکر شده، محدود می‌ شود. به عبارت دیگر، این نوع تفسیر به هیچ‌ وجه به گسترش و تعمیم قوانین به مواردی که به صراحت در قانون بیان نشده، نمی‌ پردازد.

در این روش تنها به معنای و مفهوم صریح قانون توجه می‌ شود و از تفسیر به موارد شک، سکوت یا احتمال‌ ها پرهیز می‌ شود.

  • پرهیز از قیاس:

اگر قاضی نتواند رکن قانونی جرم را در قانون بیابد، نمی‌ تواند از قیاس استفاده کرده و عملی که به طور مشخص در قانون جرم شناخته نشده را جرم بشناسد. یعنی در تفسیر مضیق، تنها به مواردی که به وضوح در قانون ذکر شده، توجه می‌ شود و هیچ گسترشی به مواردی که قانون به صراحت به آن‌ ها نپرداخته، صورت نمی‌ گیرد.

  • حفاظت از حقوق متهم:

این روش تفسیر به منظور حفاظت از حقوق متهمان و جلوگیری از تفسیرهای سلیقه‌ ای و غیرمنصفانه به کار می‌ رود. به این ترتیب، تنها به موارد مشخص و واضحی که قانون‌ گذار به آن‌ ها اشاره کرده، توجه می‌ شود و از تفسیرهایی که ممکن است به نقض حقوق افراد بینجامد، پرهیز می‌ شود.

  • شفافیت قانونی:

با تفسیر مضیق، قوانین به‌ طور واضح و مشخص بیان می‌ شوند و به مردم این امکان را می‌ دهند که بدانند چه چیزی جرم است و چه مجازاتی برای آن وجود دارد.


تفسیر مضیق با محبوس کردن قانون، از سرایت آن به مواردی که در متن قانون به صراحت ذکر نشده‌ اند، خودداری می‌ کند و اجرای آن با دقت و بر اساس اصول حقوقی و ملاحظات حقوق بشری صورت می گیرد تا بین اجرای عدالت و حفاظت از حقوق افراد، توازن برقرار شود.

کلام آخر

در نهایت، تفسیر مضیق در قانون به عنوان یک ابزار کلیدی در دادرسی کیفری، به تضمین عدالت و حقوق فردی کمک کرده و اطمینان حاصل می‌ کند که نظام قضایی در برابر هر گونه سلیقه‌ گرایی و تعمیم‌ های نادرست از قوانین مصون بماند.

اصل تفسیر مضیق در حقوق کیفری به معنای این است که قوانین کیفری باید به‌ طور محدود و دقیق تفسیر شوند. این اصل به این دلیل مهم است که قوانین کیفری به طور مستقیم بر حقوق و آزادی‌ های فردی تأثیر می‌ گذارند و برای جلوگیری از نقض حقوق افراد، باید از تفسیرهای گسترده و سلیقه‌ ای پرهیز کرد.

وقتی قانونی به جرم یا مجازاتی اشاره می‌ کند، تفسیر مضیق یعنی فقط همان مواردی که قانون به وضوح و صراحت بیان کرده، باید تحت شمول آن قانون قرار گیرند. به عبارت دیگر، اگر در متن قانون چیزی مشخص نشده باشد، نمی‌ توان به دلخواه یا به‌طور عمومی آن را گسترش داد و به موارد دیگری تعمیم داد.

چنانچه درگیر پرونده کیفری هستید و نیاز به مشاوره و راهنمایی در این زمینه دارید، تیم حقوقی وکالت ۲۴ آماده است تا به شما کمک کند. وکلای حرفه‌ ای ما با بهره‌ مندی از دانش و تجربه خود، به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی کرده و مشاوره حرفه‌ ای متناسب با نیازهای شما ارائه خواهند کرد.

جهت دریافت مشاوره با وکیل کیفری و وکیل حقوقی، با شماره زیر در ارتباط باشید:

پشتیبانی و راهنمایی تخصصی ما در خدمت شماست تا در مسیر حقوقی‌ تان به شما کمک کند.

سوالات متداول

تفسیر غایی چیست ؟

به تصمیم نهایی که در مورد پرونده گرفته می شود و وضعیت پرونده را مشخص می کند، تفسیر غایی گفته می شود.

تفسیر موسع یعنی چه؟

تفسیر موسع یکی از روش‌ های تفسیر قانونی است که در مقابل تفسیر مضیق قرار دارد. این نوع تفسیر به معنای گسترش و توسعه معنای مواد قانونی به اندازه‌ ای که امکان دارد، با رعایت اصول انصاف و عدالت قضایی است. در تفسیر موسع، تنها توجه به الفاظ و عبارات قانون کافی نیست و باید به مصالح و اهدافی که قانون‌ گذار مد نظر داشته است نیز مراجعه کرد.

تفسیر به نفع متهم چیست؟

تفسیر به نفع متهم (یا اصل “در تردید به نفع متهم”) یکی از اصول مهم در حقوق کیفری است که بیان می‌ کند که هرگاه در تفسیر قوانین کیفری ابهامی وجود داشته باشد و چندین احتمال یا تفسیر مختلف از قانون ممکن باشد، قاضی موظف است تفسیری را انتخاب کند که به نفع متهم باشد.

تعداد مجاز وکیل در پرونده کیفری

مدت زمان صدور رای دادگاه کیفری