برای خرید ملک از کجا استعلام بگیریم و انواع آن

برای خرید ملک از کجا استعلام بگیریم

خریدن ملک یکی از مهم ترین خریدهایی می باشد که باید قبل از اقدام به هر کاری از صحت و درستی همه چیز اطمینان حاصل کنید.

یکی از روش هایی که می توانید از طریق آن برای خرید ملک اقدام کنید گرفتن استعلام می باشد. شما می توانید به راحتی قبل از خرید ملک استعلامات لازم را بگیرید و بعد برای خریدن آن اقدام کنید. برای خرید ملک از کجا استعلام بگیریم؟ برای خواندن پاسخ این سوال ادامه این مطلب را بخوانید.

برای خریدن ملک از کجا استعلام بگیریم؟

اگر می خواهید ملکی را خریداری کنید و نمی دانید چگونه و از کجا باید استعلام بگیرید می توانید از طریق سامانه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یا دفاتر اسناد رسمی قابل انجام است.

همچنین استعلام از حساب شهرداری برای اینکه اطمینان حاصل کنید ملک مورد نظر بدهی یا مالیاتی به شهرداری نداشته باشد.

استعلام لازم را می توانید از طریق سامانه الکترونیکی شهرداری و یا با مراجعه حضوری به اداره مورد نظر به دست آورید. در کنار این استعلامات شما می توانید با مراجعه به سامانه اداره امور مالیاتی یا مراجعه حضوری در رابطه با مالیات هایی که ملک مورد نظر دارد اطلاعات لازم را کسب کنید.

شما می توانید برای راحتی و پیشبرد بهتر کارهای خود با وکالت 24 تماس گرفته و با کمک وکیل ملکی در این زمینه به درستی تصمیم بگیرید و راهکار مناسب را انتخاب کنید.

استعلامات لازم قبل از خرید ملک

زمانی که بین فروشنده و خریدار قرارداری تنظیم شد ولی هنوز امضایی داده نشده است. خریدار می تواند در این لحظه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با سند ملکی که در دست دارد می تواند استعلامات لازم را دریافت کند.

خریدار با پرداخت مبلغ مشخص به دفتر خانه اسناد رسمی برای حق‌التحریر و حق‌ثبت، درخواست خود را ثبت کرده و پس از دریافت جواب استعلام از همان دفترخانه، می‌ تواند اطمینان حاصل کند که مالک و ملک منتخب او مشکل حقوقی و ثبتی نداشته و با خاطر آسوده با فروشنده معامله کند.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای حمایت از حقوق مالکیت مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی در جامعه می باشد. همچنین نقش این سازمان برای روابط و مناسبت های اقتصادی و اجتماعی و استقرار موثر و ضروری می باشد.

استعلام سند ملک با کد ملی

امروزه روش های سریع تر و راحتری نسبت به گذشته برای گرفتن استعلام ملک وجود دارد که دیگر نیاز نیست زمان زیادی را برای گرفتن استعلام صرف کنید. برای گرفتن استعلام سند ملک با کد ملی این مراحل را طی کنید:

  • ابتدا وارد سایت سازمان ثبت احوال و اسناد کشور به نشانی اینترنتی ssaa.ir شوید. با ورود به صفحه اصلی لازم است تا ابتدا گزینه «املاک» را از میان گزینه های نشان داده شده در کادر اول صفحه انتخاب کنید. 
  • منویی در سمت راست صفحه برای شما باز می شود.
  • ابتدا بر روی «استعلامات ثبتی» و سپس «تصدیق اصالت سند مالکیت» کلیک کنید. 
  • به این ترتیب به سامانه ثبت من به نشانی اینترنتی my.ssaa.ir منتقل خواهید شد. در این صفحه جدید از شما خواسته می شود تا اطلاعاتی مانند: استان، واحد ثبتی، کد ملی / شناسه ملی، شماره دفتراملاک الکترونیکی و … را در کادر های مربوطه وارد کنید.
  • پس از وارد کردن تمامی اطلاعات و کلیک بر روی «بررسی»، آخرین وضعیت سند ملکی مد نظرتان را مشاهده خواهید کرد. 
برای خرید ملک از کجا استعلام بگیریم و انواع آن

استعلام سند ملک با بارکد

این روش نیز مانند سایر روش های استعلام ملک دارای مراحلی می باشد که به راحتی می توانید آنها را در زمانی کوتاه انجام بدهید:

  • در این روش نیز مانند روش قبلی می بایست ابتدا به سایت سازمان اداره ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی اینترنتی ssaa.ir مراجعه کنید. 
  • در منوی سربرگی که در صفحه اصلی مشاهده خواهید کرد گزینه «خدمات الکترونیک» را انتخاب کنید.
  • سپس از ستون «استعلامات ثبتی» بر روی گزینه «پیگیری وضعیت استعلام الکترونیک ملک» کلیک کنید. 
  • به صفحه استعلام گیری در سامانه ثبت من منتقل خواهید شد. در این صفحه از شما تنها شناسه یکتای استعلام خواسته می شود. با وارد کردن شناسه یکتا و انتخاب گزینه «بررسی»، آخرین وضعیت سند مالکیت به شما نشان داده خواهد شد. 

انواع استعلام ملک

برای گرفتن استعلام ملک می توانید از چند روش استفاده کنید و شما می توانید بر اساس شرایط و موقعیت خود یکی از روش های زیر را انتخاب کنید و از آن طریق استعلامات لازم را دریافت کنید:

استعلام ثبت و توقیف سند ملک

شما می توانید از طریق سامانه ثبت یا توقیف سند آخرین وضعیت سند ملک را پیگیری کنید.

استعلام آخرین وضعیت سند ملک

شما می توانید از طریق سایت سازمان ثبت اسناد از آخرین وضعیت سند خود مطلع شوید. شما می توانید با شناسه استعلام که ۱۸ رقم می باشد، این استعلام را پیگیری کنید. این استعلام برای تعیین آخرین وضعیت ملک کاربرد دارد. 

استعلام سند تک برگی ملک

استعلام سند تک برگ ملک یکی از روش های استعلام ملک می باشد که برای انجام این کار باید به دفترخانه ثبت اسناد، مراجعه و استعلام سند تک برگ را بگیرید. برای گرفتن این استعلام باید شماره سند را به همراه داشته باشید و از طریق سامانه اسناد رسمی اقدام کنید.

وکالت 24 این امکان را برای شما فراهم کرده است که به راحتی بتوانید با روش های گرفتن استعلام ملک آشنا شوید و با مشاوران متخصص در این زمینه ارتباط برقرار کنید.

بیشتر بخوانید:

برای خرید ملک به چه نکاتی باید توجه کرد؛ معرفی مهم ترین ها